dinsdag 19 september 2017

United Kees of Amerika part five

Want 'the San Francisco part' was deel 4. Plaatselijke tijd is 21:27 uur en ik ben in Mammoth Lake. Uiteraard in een motel 6 en inmiddels met een volgevreten pens in bed. Het was wederom een lange dag. Maar één om nooit meer te vergeten.

Rond tienen reed ik weg bij m'n motel in San Francisco. Via de toeristische route (ik haat afscheid nemen) nam ik nog een laatste pitstop op Treassure Island voor de laatste foto's, een pakje Twinkies en drinken voor onderweg. Ik zou via Stockton richting Yosemite Park rijden. Ik maakte me op voor een rustige dag, rond 4-en bij een hotel als ik Yosemite 'even gedaan' zou hebben. 
Ik heb nog nooit iets zo onderschat. Yosemite doe je niet 'even.' Yosemite is een enorm park, vol met onwaarschijnlijke prachtigheden. Ik heb het over rotsen, meren, bomen, temperatuurverschillen en hoogteverschillen. Het hoogste punt waar ik reed was 9.000 feet. Nog een klein tikkie hoger en ik had onze lieve Heer en wat dierbaren daarboven een box vanuit m'n raam kunnen geven. Onwaarschijnlijk mooi, onwaarschijnlijk vet en wat is de Dodge uitmate geschikt voor dit soort klusjes. M'n fototoestel draaide overuren in de uiteindelijk 5 uur die ik over Yosemite gedaan heb. Ik zei nog heel stoer dat ik voor natuur 'wel naar het Amsterdamse hos zou gaan.' Yosemite maakt het Amsterdamse bos tot een natte wind die je maar heel eventjes ruikt. Ik was altijd behoorlijk onder de indruk van de Penon d'Ifach in Calpe, bij Benidorm in Spanje. Maar ik heb vanmiddag bergen gezien die de Penon d'Ifach doen veranderen in een steenpuist rondom je harige ster. Het was net alsof ik door een klassieke Steven Seagal film reed. Zonder de knokpartijen en het illegaal dumpen van gif. En ook zonder indianenjas en paardenstaart godzijdank. 
Ik heb echt nog geen 10 procent gezien van het geweldige Yosemite National Park. Ik heb een redelijk strak schema voor deze trip, dus helaas heb ik lang niet al het moois kunnen zien. Ik heb bijvoorbeeld geen wilde dieren gezien. Er werd gewaarschuwd voor bruine beren. Maar als ik bruine beren wil zien, kijk ik wel naar Peppa Big.

De Dodge kon Yosemite dus lachend aan, net als Inyo National Forrest. Ook al zo'n natuur schoonheid. Daar lag zelfs sneeuw in de bergen. Kan je nagaan, stap je in je korte broekje in je auto in San Francisco, vriezen een paar uur rijden later je ballen er spreekwoordelijk af. Gelukkig was ik voorbereid door een jasje en een lange broek op de achterbank te knikkeren, snel gereed voor gebruik. Godzijdank dat m'n zus me van de Mustang Cabrio heeft afgepraat. Want alle cabrio's reden 'open' voorbij, maar de inzittenden waren allerminst gelukkig met de temperatuur van 49 graden Fahrenheit. 
Het uitzicht en de bochten maakten alles goed. En ik kan niet wachten om met de foto's aan de slag te gaan in de vorm van een fotoboek wat ik van deze trip wil gaan maken. Uiteraard komt er wat op m'n social media, maar niet overdrijven. Ik ben al zo druk de laatste tijd op social media. Maar dit is te vet om niet te delen. Wat een dag weer.

En dan te bedenken dat ik 1 van de leukste dingen nog niet omschreven heb. Via Stockton (uiteraard, weer SAMCRO) dook ik bij Merced de 67 op richting Yosemite. Daar werd de weg al leuk, met bochten, bochten en nog eens bochten. Volgende keer dat ik hier kom, zorg ik dat ik m'n R6 en m'n Dainese pak met 3 setjes kniestukken in m'n handbagage heb zitten. Wat kun je hier ontzettend vet rijden, zowel op 2 als op 4 wielen. Heerlijk sturen en ik merkte toevallig ook nog dat ik daadwerkelijk wat van Jacob geleerd heb afgelopen voorjaar. Ik heb keurig netjes aan m'n inhaaltechniek kunnen werken. De Siërra Vallei. Here Jezus, wat een rit.
Het gekke is dat het rijden over deze wegen 1 van de dingen is die ik altijd heb willen doen. Lekker stukje muziek op standje teringtyfus en ik ben blij.

Nu ben ik dus in Mammoth Lakes, waar ze vorige maand nog volop aan het skiën waren. Morgen wacht Dead Valley en daarna Vegas. Een lange, vlakke en saaie rit. Ongetwijfeld zal er genoeg te zien zijn langs de weg én weet ik zeker dat Vegas de moeite waard is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten