donderdag 14 september 2017

United Kees of America part one

Oke, deze titel is misschien wat ver gezocht maar ik vond hem best 'catshy.' Voor degenen die het gemist hebben, ik ben momenteel in de US of A voor de reis die ik altijd al heb willen maken. Voor het eerst bloggen op m'n telefoon, dus hoe het gaat zitten met lettertypes en opmaak... hard to tell. En voor degenen die nu de verwachting hebben dat er dagelijks een blogje online komt met m'n belevenissen, die belofte kan ik niet maken. Ik wil jullie niet al te veel vermoeien met m'n verhaaltjes.

Goed. Het is nu 19.17 uur plaatselijke tijd en ik lig erin. In Nederland is het nu 9 uur later en als je alles bij mekaar optelt kom ik tot een rekensommetje dat ik nu ruim 22 uur achter elkaar wakker ben geweest en van die 22 er 12 in een vliegtuig heb gezeten. En dat ga je voelen, op je 31e. Best fijn hoor, deze leeftijd, maar slaaptekort is kak en dat haal je niet zo maar in.
Het vliegen was overigens geen probleem. Ik zag als een huis op tegen het 11 uur niet roken en uiterlijk ben ik niet boven Engeland uit het vliegtuig gesprongen om een peuk te roken. Gezien de prijzen van de sigaretten was dat ook niet handig. 
Ik vloog met de Royal Dutch Airlined, beter bekend als KLM. En dat was fijn. Het was mijn eerste keer in de wit blauwe 747 en dat is goed bevallen. Vriendelijk personeel die goed voor je zorgt. Ik had de mazzel met 2 vrije plekken naast me, dus ik kon die bijna 2 en een halve meter been prima kwijt. Slapen kan ik niet in een vliegtuig, op een hazenslaapje na. Voor de rest was het muziek luisteren, JFK Magazine lezen (de Penoza special) en Pirates 5 kijken. 

Maar het is best grappig. Je gaat rond half 11 Nederlandse tijd de lucht in en je land 10.000 kilometer verderop om half 1 's middags. Geen last van een jetlag, maar 22 uur achter mekaar wakker wordt toch pittig. 
Ik had 't zo geregeld cq. laten regelen (Thanks Sis!) dat ik na m'n vlucht eerst n hotelovernachting doe vlakbij het vliegveld en de volgende dag de huurauto op ga halen. Er zat een shuttle service van het vliegveld naar het motel voor 10 'bucks' bij en morgen geldt hetzelfde. Ik haal mijn huurauto namelijk bij LAX op.
De shuttle service was meteen al goud. Werd gewoon even opgehaald door een 'brother in a suit' in een dikke Dodge Jeep. Comfort tot en met. Bij het motel kon ik er direct in, werd de sweater verruild voor een shirtje en werd het Queensize bed meteen goedgekeurd.

Het vliegveld en het motel van de eerste overnachting bevinden zich allebei in Inglewood. Juist, uit The Next Episode van Dr. Dré. Het is net alsof ik één van de personages ben van GTA V, want afgezien van het geweld is het nét alsof je door Los Santos loopt. De steegjes doen me denken aan de eerste scène van End of Watch en het is een beetje vergelijkbaar met Slotervaart meets Zuidoost: ik ben als blanke ontzettend in de minderheid. Met als verschil dat de Noord Afrikaanse bevolking uit Slotervaart is ingeruild voor een Latina bevolking hier in Inglewood. Het is voor de bevolking een beetje aapjes kijken op het moment dat zo'n lange, blanke Europeaan een beetje ongemakkelijk breed over de straat loopt. En dat 'breed' is echt een poging tot, meer niet.
Inglewood heeft een hele aperte sfeer. Het stikt er van de auto dealers (iemand nog een Range Rover staan voor omgerekend 10.000 euro), Liquor stores, vreettenten en motels. Dat heb je natuurlijk als je vlakbij een vliegveld woont. En aangezien Inglewood van oudsher een wijk is die veelal voorkomt in de gangstarap, ben ik eerlijk gezegd wel blij dat ik vroeg in lig. Ik heb niet echt heel erg veel zin om ' avonds hier als minderheid over straat te gaan.

Overigens, ik zat in het vliegtuig op het moment dat Feyenoord z'n rentree in de Champions League maakte. Is dat een beetje goedgekomen? Ik heb de pub bij het kerkplein nog niet kunnen vinden.

Inmiddels lig ik als Ma Flodder naar de Amerikaanse versie van Rad van Fortuin te kijken. En straks zappen naar HBO, want daar komt Jason Bourne op. Als ik dat haal. 'T was een lange dag, maar eindelijk kan ik zeggen: IK BEN IN LA!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten