donderdag 22 december 2016

Message in a bottle

‘A year has passed since I wrote my note.’ Het is de opening van het nummer ‘Message in a bottle’ van The Police. Ik heb er wel eens over geschreven, maar aangezien ‘ze’ niet luisteren, is het toch weer tijd om iets onder de aandacht te brengen.

Deze is lichter verteerbaar dan mijn vorige blog, wees gerust.

Wie zijn ‘ze?’ Ik hoor het de lezer vragen. ‘Ze’ in dit geval zijn meerdere groepen mensen, waar ik later in deze blog nog op terug ga komen. 2016 zit er bijna op, mijn jaaroverzicht wordt de volgende blog die online komt, waarschijnlijk op Oudejaarsdag. Een jaar waarin veel is gebeurd. Sommige dingen herhalen zich, sommige dingen worden beter en sommige dingen worden erger. Over die laatste categorie wil ik het met jullie gaan hebben vandaag.

De politie. In 2016 kregen de mannen vrouwen in geel en donkerblauw (of is het geel met zwart, maakt niet uit ook eigenlijk) weer veel te verduren. Er werd etnisch geprofileerd. Er werd niet hard ingegrepen. De tuigvloggers woord van het jaar 2016 lieve mensen werden geen strobreed in de weeg gelegd om hun onbehoorlijke filmpjes te maken en te posten op social media. Alles voor de kliks.  
Werd er ingegrepen, dan kon je meteen de termen ‘politiegeweld,’ ‘racisme’ en ‘ongetrainde MBO-ertjes’ weer tegenkomen. Op social media. En in de mainstream-media. RTL nam klakkeloos het zinnetje ’40 procent wordt door de politie etnisch geprofileerd’ over, terwijl die rukkers het onderzoek niet eens volledig gelezen hadden. Net zoals RTL aangeeft dat de politie niet goed en niet vaak getraind wordt. Is RTL wel eens bij zo’n training geweest? Het onderzoek wordt gedaan door met de microfoon op straat te gaan en aan omstanders te vragen wat ze van politietrainingen vindt. Daarnaast wordt er een stoffige hoogleraar vanachter zijn bureau vandaan getrokken, die nog nooit één dienst op straat heeft meegelopen, maar wel gaat vertellen hoe het werkt. In mijn beleving kan je veel vakken uit een boekje leren, maar het vak van politieagent moet je toch echt zelf beoefent hebben om er een gegronde mening over te mogen hebben. Maar goed. Dat zal dan wel weer aan mijn persoontje liggen.
Laatst was ik aan het stappen, op het Leidseplein. Binnen mag je niet meer roken en dus ga ik naar buiten voor een sigaret. Terwijl ik buiten sta te blauwbekken van de kou, wordt er een lastige, schreeuwende en dronken man door de aanwezige agenten opgepakt. Ze zijn met zijn vieren en er staat er ook nog één toe te kijken.
Naast me staat een dame uit de omgeving van Purmerend, Almere of misschien Zaanstad. Haar pens komt onder haar veel te kleine top aan, op haar naamketting staat iets van Chayenne en tussen de vingers gevuld met nepnagels zie ik op de sigaret het woordje ‘Mascotte’ staan. ‘Kenne jullie het niet alleen af?!’ hoor ik haar met haar vadsige, dronken harses richting de agenten balken. Letterlijk balken.
De man op de grond probeert zich te verzetten zo goed hij kan, maar de agenten hebben de boel keurig netjes onder controle. Wanneer de politiebus arriveert, is het nog een beetje duwen en trekken tussen politie en boef, maar wanneer het deurtje dicht gaat halen de agenten adem, geven elkaar en box en lopen verder met hun ronde.
‘Kijk ze staan, de helden. Weer iemand in mekaar gebeukt.’ Mijn sigaret is gelukkig bijna op, want ik sta me dood te irriteren aan Chayenne met haar doodgeblondeerde nephaar. Ik heb heel eventjes de neiging om te zeggen dat ze het dan maar in haar eentje moet proberen. Dan had je geen nekklem gehad, maar een vetrolklem. Zekers te weten dat die arme arrestant het niet na had kunnen vertellen. De beste man zou ter plekke de longtering hebben gekregen, wanneer ze de zweetdruppeltjes tussen de vetrollen, die onder het topje vandaan… enfin. U begrijpt het.

Chayenne valt onder de categorie ‘ze.’ Mensen die standaard een mening hebben over andermans werk, terwijl ze totaal geen verstand van zaken hebben. Chayenne en consorten volgen hun nieuws via social media en de mainstreamellende van RTL. En ze zijn niet te beroerd om dit Henk – en Ingrid gedrag tentoon te spreiden op social media, waar het likes regent van dezelfde imbecielen die hetzelfde verstand van zaken denken te hebben.
Categorie ‘te dom om brand te roepen.’ zou mijn vader zeggen en die man heeft daarin gelijk.

Net zoals die man gelijk lijkt te krijgen over het feit dat er ene heer Wilders toch wel behoorlijk aan de macht lijkt te komen. In de peilingen gaat Geert richting de 40 zetels. Goed, volledig aan de macht gaat hij niet komen, want er is geen partij die met hem samen wil werken, maar toch. Het is gevaarlijk dat Nederland neigt naar een man die vindt dat de Islam een achterlijke cultuur is, die Marokkanen het land uit wilt schoppen en die burka’s wilt verbieden.
Dat we die kant opgaan als Nederland, is niet de keus geweest van het volk. Het volk is moe. Het volk is moe dat er mensen NIET gestraft worden. Wanneer iemand een maandje gevang krijgt voor zes gepleegde inbraken, dan wordt men boos. Wanneer iemand een jaar de cel in moet, omdat hij een peuter dood reed en zich pas ging melden op het moment dat zijn kop groot in de media stond, dan wordt men boos. Wanneer twee mensen uit het niets twee politieagenten in elkaar beuken en daar vervolgens achttien jawel lieve mensen, ACHTTIEN dagen gevang  voor krijgen, dan wordt men boos. Wanneer een ambulancemedewerker wordt belaagd en van zich afslaat en wordt gestraft, dan wordt men boos.

Want, hoe je het went of keert, wij zijn allemaal afhankelijk van hulpverleners. Die je huis komen blussen op Eerste Kerstdag, 's nachts achter een inbreker aanrennen of een baby van 2 maanden moeten reanimeren. De mensen, die onterecht denken overal verstand van te hebben. Want het staat allemaal op Facebook. 

‘Ze.’ Niet alleen Chayenne en haar gelijken vallen eronder, maar ook de elite. De elite waar het volk klaar mee is. Rechters, politici, die jaarlijks dingen beloven maar geen fuck doen om het beter te maken. De verkiezingen komen eraan, voor je het weet is het maart 2017 en mogen we naar de stembus. Nog eerder is de Nieuwjaarsnacht, waar er weer talloze politieagenten, ambulancemedewerkers en (vrijwillige) brandweermensen worden  bekogeld, mishandeld, uitgescholden en bedreigd. En elk jaar hoor ik het politici weer roepen, dat degene die hulp verlenen en onheus worden bejegend, dat die kunnen rekenen op steun van de overheid. En dat de daders hard gestraft zullen worden. Indrukwekkende termen als snelrecht en celstraf vliegen door de media als Cristiano over het veld. Het is flessenpost. Allemaal. Nutteloos. Achttien dagen cel. En dat is het. Waarschijnlijk gaat het pas écht ophouden, als er HARD gestraft wordt, met gevangenisstraffen van minstens een jaar. First offender of niet.
Soms wil ik in Amerika wonen. Daar krijg je dus gewoon zes jaartjes op water en brood wanneer je een agent een beuk geeft. Ik ben heel benieuwd wat voor signaal dat af gaat geven wanneer dat in Nederland gaat gebeuren. Gewoon de maximumstraf.


Maar dat bericht zit in een fles. En is volgens mij nog halverwege de Atlantische oceaan. Zal wel vastgelopen zijn op een ijsberg. Ik ga afsluiten met een citaat van Denzel W. wat van de week viral ging. Filmpje is hier te zien. 

'If you don't read the newspaper, you're uninformed. If you do read it, you're misinformed. (..) Anything you can practise, you can get good at. Including BS.'


Deze blog delen? Klik op één van de onderstaande buttons voor het delen van deze blog op je eigen social media. Lees je mobiel? Klik dan op delen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten