zondag 4 december 2016

Keep on smiling

Hersenspinsels op zondag. Blij dat ik ze heb, gezien de huidige TV-programmering en het totaal gebrek aan zin om de Playstation aan te slingeren. Eventjes een fractie van het weekend doornemen.  

'Wat zou het leuk zijn als jij dan ook eens iemand naast je hebt zitten.' Het is zaterdagavond en voordat er gedronken gaat worden is het niet heel erg onhandig om eerst een goeie bodem te leggen. In dit geval was het een biefstuk met brood bij Dennis en het gezelschap was van hetzelfde niveau: motormaatje/naamgenootje/jeweetzelf met zijn vriendinnetje. Het gezelschap kan zeker slechter, de biefstuk overigens ook.
Ik doop m'n stokbroodje in de kruidenboter, neem een hap en glimlach, terwijl ik aan het kauwen ben. Het moet er niet heel smakelijk uitgezien hebben. Gaan we weer. Uitleggen waarom je vrijgezel wilt zijn, wilt blijven en hoppakee. Toen ik mijn mond had leeggegeten kwam het antwoord. 'Aan wie zou je dan denken?' Het is af en toe best leuk om te verrassen. Er kwam niet direct een antwoord, ook niet qua type. Ook niet nadat ik mijn bord leeggegeten had, inclusief het bijgeleverde witte bolletje voor het opdeppen van het vet. Ook niet nadat ik mijn after-dinner sigaret had gerookt, die toch wel de lekkerste sigaret van de dag is. Ondanks de kou.
Uiteindelijk kwam er van het vriendinnetje een antwoord. Motormaatje/naamgenootje/jeweetzelf kwam overigens ook met een suggestie, die even onwaarschijnlijk was. Beide antwoorden waren niet onlogisch. Door mij opgebracht ideeën werden door de jury finaal afgeschoten, dus we zijn er niet bar veel mee opgeschoten.  De namen van de suggesties zijn overigens het geheim van de tafel, daar in 't Stoepke. En ik zeg lekker niet welke tafel het is.

Het feestje was goed, het was gezellig. Wederom een Big Three O party. Inmiddels als ervaringsdeskundige, ik tikte in maart de 30 aan, schreef ik wat bemoedigende woorden op de verjaardagskaart en ging biertjes drinken. Nogmaals, het was gezellig, het goede volk was er en de muziekjes waren best prima.
Goed gesprek gehad op het feestje. Met J, waar ik altijd goede gesprekken mee heb. Ging ook over relaties. Gelukkig weet J hoe ik in elkaar zit. Ik ben gek, maar niet achterlijk. J en ik kijken verder dan ons neus lang is en dat is goed. Ik ken J al ruim 20 jaar en d'r vriendje nog langer. Prachtstel. Schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten zijn.

Deden dat er maar meer. Vechten voor waar je opgebouwd hebt. Je ontevredenheid binnen de perken oplossen. Ik scheer niet iedereen over één kam, maar als me de afgelopen maanden iets duidelijk is geworden is dat het woord 'trouw' door steeds meer mensen op een andere manier geïnterpreteerd wordt.  Trouw aan zichzelf, in plaats van trouw aan degenen waar je je keuze voor hebt gemaakt. Ik schreef hierover een paar weken terug al, in de blog 'Barbecues and Ballgames.'
Dus ja, een relatie? Waarom? Dat ik mezelf ga binden aan iemand om vervolgens te bedonderd te worden. Daarvoor respecteer ik mezelf  te veel. Ik moet er overigens ook niet aan denken dat je een hoop geregeld hebt, met het kopen van een huis, eventueel een vervulling van een kinderwens, trouwen, noem al die dingen maar op. En dat de andere dan van de ene op de andere dag opdondert. Weg investering. Sloot geld verdampt. Daar had je verdomme een dijk van een Harley van kunnen kopen. Misschien ben ik aan het doemdenken hoor, want ik zou het ook allemaal best willen hoor al is de kinderwens kouder dan de huidige buitentemperatuur, maar in de huidige tijd, waarin iedereen doet waar hij (en ook zij!) zin in heeft zeg ik: voorkomen is beter dan genezen.

Aan de andere kant. Het maakt me ook vrij weinig uit wat iedereen sjouwt. Allemaal volwassen toch? André zong het al: Ik leef mijn leven zoals ik dat wil, ik bemoei me toch ook niet met een ander? Dus mensen, allemaal lekker doen wat je zelf wilt. Het is altijd handig om verder te kijken dan je neus of je geslachtsorgaan lang is.
En het is ook niet zo heel erg als een single het met een getrouwde man/vrouw/allebei doet. Niks mis mee. Alleen lijkt het me dan wel behoorlijk handig als je rekening houdt met de omgeving. Want als de vriendin van een maatje tegen mij zou zeggen: 'Ik weet niet wat ik zou doen als ik met vriendinnen op stap ben in Amsterdam en ik kom jou tegen...' dan zeg ik: 'Das heel simpel. Jij bent de vriendin van die en die, en daar doe ik niet aan.' Simpele regeltjes, die het voor iedereen even wat makkelijker maken. Overigens zou ik wel vragen wie de vriendinnen zijn, zo ben ik dan ook weer. Voor de rest kan je mij daar gewoon laten staan. Ik sta daar gewoon in het hoekje, mee te zingen met de gedraaide liedjes, met een biertje en een glimlach. Totaal niet te bemoeien. Keep on smiling.

Overigens, ik schreef eerder al een blog dat ik helemaal niet vreselijk vond om dertig te zijn. Dat is het nog steeds niet. Want ik heb laatst nog sjans gehad met een grietje van 17.
Ik ben hard weggerend toen ik hoorde hoe oud ze was. Dat gaan we dus niet doen.


Deze blog delen? Klik op één van de onderstaande buttons voor het delen van deze blog op je eigen social media.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten