donderdag 6 oktober 2016

Welke kleur heeft tuig?

Het is dat het twee woorden zijn, anders zou het zomaar in aanmerking kunnen komen voor ‘het woord van jaar 2016.’ Volgens diverse media worden bevolkingsgroepen etnisch geprofileerd door de politie bij de uitvoering van diverse staande houdingen in het verkeer. Rapper Typhoon overkwam het, zette over een verkeerscontrole iets op Instagram en ontketende een discussie van heb ik jou daar. Ongetwijfeld is de discussie groter dan zijn grootste hit, maar dat zal  niet zo moeilijk zijn. In de afgelopen maanden is er door een onafhankelijk adviesbureau een onderzoek ingesteld over het ‘proactief optreden ‘ binnen de politie en de afgelopen week kwam het rapport uit.

Vooropgesteld: De mening die ik in deze blog uit, is de mening van mezelf en van niemand anders. Ik spreek niet namens een bedrijf, een instelling of wat dan ook. Ik heb weer wat gezien, gehoord en daar schrijf ik over. Net als de rest van mijn blogs.

Eén van de conclusies van het rapport (link van The Post Online) was dat 40 procent van de allochtonen, die in het verkeer staande wordt gehouden door de politie, onterecht wordt staande gehouden. Een bericht wat op de site van de NOS verscheen, bij de RTL, bij alle kwaliteitsmedia die er maar te vinden waren. Allemaal dezelfde kop: ’40 procent van allochtonen onterecht staande gehouden door de politie.’ Het leek op kopiëren/plakken. Je weet wel, datgene dat we vroeger allemaal deden om op tijd het werkstuk voor aardrijkskunde af te hebben. Kwaliteitsmedia, door miljoenen mensen gevolgd op tv, in de krant en op social media. Ik heb wat reacties gelezen en die waren niet mals. Ik moet er bij zeggen, het PDF bestand van het onderzoek heb ik niet gelezen. Het schijnt 264 pagina’s aan onderzoeksresultaat te zijn van een onderzoeksbureau. Onafhankelijk. Dus ook geen verstand van zaken. Hoe weet een onafhankelijke onderzoeker hoe een politieagent denkt of op basis waarvan een politieagent een keuze maakt? Ik vind 264 pagina’s rapport zonde van mijn tijd helemaal in een week waarin FIFA 17 is verschenen. Ik doe het met de berichten die verschijnen op social media en de dingen die ik meekrijg vanuit de kranten.
Mijn gedachte was meteen: Waar zijn die onderzoekers überhaubt geweest? In nette dorpjes?  Dat bleek van niet. De onderzoekers hebben in totaal 30 diensten met vier verschillende politieteams meegedraaid in Rotterdam, Eindhoven en twee wijken die niet eens uit Google kwamen. In de wijken in Eindhoven en Rotterdam was de ‘niet-westerse’ bevolking grotendeels vertegenwoordigd en werden er procentueel gezien minder ‘niet-westerse’ allochtonen staande gehouden. Bijzonder.
Want ik woon in Geuzenveld, een wijk in Amsterdam West. Als ik over de Burgemeester de Vlugtlaan loop voor mijn boodschappen, dan kijk ik eventjes goed om me heen en het valt me op dat ik één van de weinigen ben met een westelijk uiterlijk. Als ik ga luisteren, dan hoor ik zelden de Nederlandse taal gesproken worden door de mensen op straat. Niet dat ik me eraan stoor overigens hoor, maar in vergelijkbare Amsterdamse wijken als Slotervaart, Bos en Lommer, de Indische buurt, de Bijlmer en in sommige gedeelten van Amsterdam Noord is het zoeken naar een persoon met een westelijk uiterlijk hetzelfde als het zoeken naar een roze Mentos in een rolletje Mentos fruit. Je wil ze graag vinden, maar je komt ze amper tegen.
En dan moet het nog stropen met het ‘onderbuikgevoel’ van de politieagent in kwestie. Als jij al bellend jezelf door het verkeer beweegt, dan maak je een kans op een staande houding plus de bijgesloten bekeuring van dik 240 euro (mag hoger zijn, bellende en vooral appende mensen in de auto zijn vreselijk). Ongeacht je uiterlijk.
Als jij door je gedrag op valt (dikke auto met een jong menneke er in), dan maak je kans op een staande houding en een praatje.
Als jij herkent wordt van de opsporingslijst of als bekende crimineel, dan maak je kans op een staande houding.
Als jij in een huurauto rijdt, op een tijdstip waarop bijvoorbeeld veel wordt ingebroken in een bepaalde wijk, dan maak je kans op een staande houding.
Ongeacht het uiterlijk.
En zo zijn er talloze voorbeelden te vinden. Een enorme shoutout trouwens naar Peter van Eijsen, die dit stuk heeft geschreven op The Post Online over de onderzoeksmethode van het adviesbureau én het klakkeloos overnemen van allerlei zogenaamde kwaliteitsmedia. Politieagentje pesten, we doen er allemaal aan mee, zo lijkt het. Nou, ik dus niet.
Want ik kan gaan wijzen naar criminaliteitscijfers. Ik kan wijzen naar de treitervloggers uit Zaandam. Naar rapper Boef. Naar programma's als Opsporing Verzocht, met daarbij horende signalementen. Maar dat doe ik niet, want dan word ik weggezet als Geert Wilders en daar zit mijn haar toch echt net even te goed voor. Ik benoem wat ik zie, wat ik meemaak en wat ik hoor. Ben je fout, dan ben je fout en dan maakt het mij geen ene fuck uit hoe je eruit ziet. En dat vindt de politie ongetwijfeld ook.

Overigens heb ik nog niemand gehoord over de term Mocro Mafia, u weet wel, die onderwereldoorlog waarbij de ene na de andere boef op straat wordt afgeknald en hier en daar een hoofd van op de stoep wordt gevonden bij een Amsterdams waterpijpcafé. De term ‘Mocro Mafia’ die door dezelfde kwaliteitsmening gulzig wordt overgenomen als er weer eens stront aan de knikker is. De ‘Mocro Mafia’ waar volgens kwaliteitsmedia door de politie niets aan gedaan wordt. Maar alleen kan worden bestreden met proactief politieoptreden op straat. Het voorkomen ervan. Door gerichte controle’s op mogelijke boeven. Dezelfde media die de politie afbranden dat er niks aan de Mocro Mafia wordt gedaan. Die nu klakkeloos één of ander kutonderzoek totaal uit zijn verband gaan trekken om de politie zwart te maken.

Nogmaals. Alle meningen die in deze blog zijn geschreven zijn van mijzelf en van niemand anders. Niemand heeft mij gevraagd om dit te schrijven uit naam van wie of wat dan ook.

Ik ga afsluiten met een quote, die ik een tijdje geleden heb gehoord. Op het moment dat de hele discussie losbarstte met betrekking tot etnisch profileren. Ik ga niet zeggen van wie de quote was, maar de quote is veelzeggend: “Tuig heeft geen kleur.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten