maandag 9 januari 2017

Mooier dan Parijs

Mike Vincent is een wereldberoemde zanger in Den Bosch. Hij heeft een nummer getiteld 'Ik hou van Den Bosch' en 'Den Bosch is mooier dan Parijs.' En ik ben het met allebei de titels roerend eens. Mijn andere favoriete stad wordt ook in verband gebracht met Parijs. Want inderdaad, geef mij maar Amsterdam. Dat is mooier dan Parijs. Een blog over mijn tien favoriete plekjes van misschien wel mijn lievelingsstad in ons koude kikkerlandje.

Trouwens, voor degenen die nu verwachten dat er exclusieve winkeltjes in achterafstraatjes komen, die komen bedrogen uit. Want winkelen kan prima in Den Bosch, met een overzichtelijke binnenstad. Echter, ik winkel graag bij The Sting, Jeans Center en Score en dan ook in gezelschap van mijn moeder, daar heb ik genoeg aan. De Bossche binnenstad zit bomvol met leuke steegjes waar leuke winkeltjes zitten. Dat is een ontdekkingsreis waar ik mezelf niet aan ga wagen.
Ik moet er ook bij zeggen dat ik in Den Bosch nog laaaaang niet alles heb gezien en geprobeerd. Dus deze lijst is een voorlopige lijst. Als de tijd en gelegenheid het toelaten, dan wordt de lijst wellicht opnieuw geschreven.
Voordat ik aan de lijst ga beginnen: de namen van de plekjes zijn dikgedrukt en bevatten en link. Mochten jullie willen weten wat waar zit, klik dan op de naam en je komt het te weten. De lijst is overigens in willekeurige volgorde. Ik kan niet kiezen wat er nou beter is dan de andere. Sorry.

Als dertiger is café Reinders heerlijk. De muziek is goed, het publiek is goed en de barmannen zijn gezellig. Het is er druk, op vrijdag en zaterdagavond, maar dat geeft op zich niks. Je kan er dansen, dronken worden, eten, verliefd worden (een keer of twintig op een avond). Heerlijke kroeg, met bovendien een goedlachse uitsmijter.
Overigens zitten er echt vlák bij café Reinders diverse leuke terrasjes voor een hapje en drankje. Omdat Bosschenaren dol zijn op terrassen, is het er ook in de winter verwarmd en gezellig.

Het is een kleine, maar hippe tent. Net als bij café Reinders is het een handig idee om in de weekenden vroeg binnen te zijn.
Geweldig barpersoneel, geweldige muziek, geweldig publiek. Als ik in een shirtje de Jij&Ik binnen kom denk ik altijd: 'godver, had ik maar een overhemd aangetrokken.' Druk van donderdag tot en met zaterdagavond, al is de weekafsluiting op zondagavond ook best bezocht én gezellig. Arjan en Kitty, mochten jullie dit lezen, jullie hebben een topzaak.

Voor ieder wat wils. Je kan naar het theater, naar de bioscoop, je kan lekker eten bij de vele kroegetjes die daar zitten, je kan schaamteloos dronken worden tussen de zestienjarigen in de Silva, je kan je lol op bij de Bossche Kermis, je dansmoves kan laten zien bij de Cinq of Opium en met name in het festivalseizoen zijn er briljante feestjes op de Parade. Je zet je auto om de hoek en mocht je met de trein komen: In de Bossche binnenstad is alles te voet prima te doen.

Als mensen vragen waar ik vandaan kom en ik zeg dat ik uit de buurt van Den Bosch kom, dan beginnen ze meteen over Bossche bollen. En als je de beste Bossche bol wilt, dan komen ze bij Jan de Groot vandaan. Jan de Groot zit op een perfecte locatie, aan de voet van het Centraal Station van Den Bosch. Ideaal om een dagje Den Bosch mee te beginnen en/of mee te eindigen, als je met de trein naar Den Bosch komt.
Het is trouwens niet onwaarschijnlijk dat, wanneer je elders thee met een Bossche bol bestelt, dat die van Jan de Groot is.

Ik hou van vlees en bij Picasso krijg je vlees. Lekkere knusse tent, voor een date of voor een beloofde eetafspraak.

En dat is lang niet de enige favoriete plek in de heerlijke Korte Putstraat. Heerlijk eten, lekkere speciaalbiertjes, keurig volk achter de bar en in de bediening.
Als we verder de Korte Putstraat inkijken kan je heerlijk, maar dan ook echt heerlijk eten bij Tante Pietje. Je kan ook gezellig dronken worden bij 't Pantoffeltje. Voor de niet-insiders: 't Pantoffeltje is in Den Bosch beter bekend onder de bijnaam 'Het Allimentatiecafé.' Een beetje te vergelijken met de Amsterdamse Bastille. Voor ieder wat wils dus...  

Daar schenken ze gewoon San Miguel op de tap! In een echt San Miguel glas! Naast San Miguel waan je je ook door de hapjes en sfeer eventjes in Spanje. En ik hou van Spanje. Gelukkig spreekt het personeel gewoon Bosch, net als de rest van alles wat je tegenkomt in Den Bosch. Daar hou ik ook van, het Bossche taaltje.

Een tattoo is hip, een tattoo is vet en een tattoo is persoonlijk. Dan ben je bij Skinwerks aan het juiste adres. Veerle zorgt voor de mooiste versieringen op je lijf, met kleur, persoonlijkheid en sfeer. Het is daarnaast ook een mooie locatie. Een mooi ingericht gebouw. Ik kan niet wachten tot het 2 mei 2017 is.

Niet alleen vanwege zijn naam en zijn goddelijke bamischijven de beste friettent van Den Bosch, maar vooral vanwege de briljante onderstaande passage, toen ik er een keer met maatjes zat te bunkeren.
'Hij zee tegen mij: witte gij wel wie ik ben?'
'Ja, unne kutjanus.'
Goud. Gewoon goud.

Ja, eigenlijk hoort deze ook in mijn lijst. Er is namelijk een tijd geweest dat ik er elk week minstens twee keer kwam. Maximaal malibu-cola hijsen bij de heerlijke Joy aan bar drie. Joy werkt er inmiddels niet meer, het roken is er ook niet meer toegestaan en het volk wat er nu komt is ongeveer net zo oud als ik was toen ik er voor het eerst kwam. En dat is jong. Aan de andere kant: met jong volk omgaan, houd je ook jong. Dus ik doe net alsof het een vreselijke plek is, maar ik ga er telkens weer op mijn kop naar buiten.
Tip voor de doorhalers onder ons: De Carrousel is tot 'laat' open, dus als je lang wilt doorgaan een ideale plek, ook als garderobe trouwens.

Dat waren ze, mijn tien favoriete plekjes van Den Bosch. Voor meer favoriete plekjes verwijs ik naar de blog uit september 2012 (LINK)
En dan ben ik een boel vergeten. Ik zou nog kunnen schrijven over het uitzicht van de Sint Jan, een feestje in Orangerie, feestjes bij de Pettelaarse Schans en sushi schranzen bij Yakapatsu maar dan moet ik dat wel voor het eerst gaan meemaken. Goede voornemens voor 2017.
Voor cocktailbars, hippe Aziatische of hipsterrestaurantjes zal je toch achter Google moeten kruipen of moeten vragen aan de mensen die al in Den Bosch zijn geweest. Want daar ben ik niet in thuis. Misschien komt dat nog.   

Toegift

Wat is Carnaval zonder Den Bosch en wat is Den Bosch zonder Carnaval? Met Carnaval verandert Den Bosch in Oeteldonk en op die manier in het mooiste feest van het jaar. O, o, o, wat een feest, feest, feest is het dan bij een tentje waar ik de rest van het jaar eigenlijk nooit kom: Jeronimus op de Markt. Hartje Centrum. Wat een geweldige plek voor een geweldig carnaval. Talloze biertjes, gezellige klets, sjans en dans. En je schijnt er buiten Carnaval om ook prima te kunnen eten en te terrassen in de zomer. Maar terrassen op de Markt in Den Bosch kan overal.
Sjaaltje verplicht tijdens Carnaval. Mocht je trouwens niet houden van Carnaval (wat ik me overigens niet voor kan stellen) dan is het raadzaam om te Googlen wanneer Carnaval plaatsvindt, zodat je niet met je bek vol tanden staat en jezelf afvraagt of er altijd zoveel verklede mensen door Den Bosch dweilen. Wel grappig. De toegift zorgt ervoor dat ik nu elf favoriete plekjes in Den Bosch heb genoemd. Elf. Het blijft een mooi getal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten