donderdag 4 januari 2018

Niet thuis


Rapper Boef. Ik wist dat ie bestond, maar vooral omdat ik hem wel eens voorbij zie komen in de media. Dat hij weer eens iets uit heeft gehaald of wat dan ook. Rapper Boef is weer eens in het nieuws en L schreef hem al op haar blog een open brief. Geen flauw idee of dat hij dit gelezen heeft, maar Boef kan zich beter even niet in een bepaald gedeelte van Amsterdam vertonen.


Overigens heb ik helemaal niks met Rapper Boef. Ik hou totaal niet van die ‘muziek’. Het zal de leeftijd wel zijn. Dezelfde leeftijd die Lil’ Kleine, Ronnie Flex en Broederliefde verschrikkelijk vindt, gasten die in een maand meer geld verdienen dan ik in mijn hele leven. De jeugd daarentegen is er dol op.  Waar mijn ouders luisterden naar The Cats en Elvis Presley vonden ze de muziek die ik draaide op mijn zestiende (Cygnus X en andere electronische dance) ongetwijfeld ook regelrechte bagger. Generatiekloofje zullen we maar zeggen, al zijn mijn ouders en ik qua muziek behoorlijk naar elkaar toe gegroeid. Maar goed.

Laatst was ik op stap in Breda en de enige muziek die ik hoorde was onverstaanbare straattaalrap met een zooitje bangabeats er tussendoor en de jeugd die er op los ging. Soms vraag ik mezelf wel eens af of ik niet te oud ben om op stap te gaan, totdat ik in Studio Dependance terecht kwam, waar ‘normale’ stapmuziek werd gedraaid.

Ik ga het niet hebben over Boef en zijn vrouwonvriendelijke filmpjes van afgelopen Nieuwjaarsnacht, want elk vorm van aandacht voor Boef en zijn kompanen vind ik een verspilling van mijn energie. Dat ik nu al een derde pagina aan deze kneus heb gewijd is al meer dan voldoende.


Wat mij opvalt, is dat bij de kwestie van Rapper Boef niemand thuis is. Dat Mathijs van Nieuwkerk zelden een kritische vraag stelt heb ik al eens opgeschreven, Humberto is tegenwoordig het lachtertje van medialand waar geen hond meer naar kijkt, maar ook bij Jinek werd er geen woord gerept (of is het gerapt) over de uitspattingen van de rapper. Terwijl Eva Jinek en haar gasten toch voorvechters zijn van gelijke rechten voor vrouwen en een betere behandeling van vrouwen.

Waar Voetbal Inside bij beroepsklagers als Sunny Bergman, Sylvana Simons of Quincy Gairo non-stop punt van discussie is en de seksisme en racismekaart wordt getrokken, daar was niemand van het genoemde drietal die een stevig statement maakte tegenover Rapper Boef. De enige die zich uitsprak tegen Rapper Boef was Q-Music DJ Mattie Valk, die ineens principes leek te krijgen. Van die principes had hij bij zijn contractbesprekingen met zijn maatje Wietze de Jager nog geen last.


Enfin. Dus is het aan de reaguurders op Facebook, Dumpert en Geen Stijl om reacties te geven op de teksten van Rapper Boef. Voor de rest is er niemand thuis. Ik wil benadrukken dat ik geen racist ben, maar wat als Rapper Boef een blanke man was geweest die zich op dergelijke manier uit had gelaten tegen vrouwen? We weten allemaal hoe lang de beruchte ‘minder, minder’ – uitspraken van Geert Wilders de traditionele media hebben gedomineerd. We weten allemaal dat Thierry Baudet in elk praatprogramma wordt weggezet als een nieuwe Pim Fortuyn en dus ‘gevaarlijk’ is.

Waarom is men dan massaal niet thuis als het gaat om een Franse Algerijn, die Nederlander is geworden in de loop der jaren en keer op keer vrouwen wegzet als hoeren of als grof vuil? Waarom is men massaal niet thuis als dezelfde rapper politieagenten beledigd en belemmert tijdens hun werkzaamheden?

Vragen genoeg, antwoorden zullen we vanuit de traditonele media niet krijgen. Het beste antwoord zou zijn als organisaties Rapper Boef gewoon even lekker boycotten. Gewoon even een jaartje niet meer boeken en hem lekker tot het verleden laten behoren. Als Rapper Boef een échte Hollander is geworden, pak je hem namelijk het hardste in zijn portemonnee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten