zondag 21 januari 2018

#irritatie

Social media, we kunnen er tegenwoordig niet meer omheen. We liken, taggen en posten ons helemaal suf. Het is inmiddels 2018 en een leven zonder social media kunnen we ons niet meer voorstellen.
Leuk is het internetfilmpje van de spuuglelijke kassajuffrouw die geïnterviewd wordt over een onderwerp waarbij ze van de hak op de tak springt door te zeggen dat ze geen Facebook heeft, want ze heeft een lastig ex. Hoe het in vredesnaam mogelijk is dat zij überhaupt een ex heeft is me een groot raadsel.

Op social media komen regelmatig irritante dingen voorbij en daar wil ik een paar dingen van uitpikken. Sommige dingen zijn zelfs nog irritanter dan Feyenoord-supporter zijn op de dag dat hun club weer eens van Ajax verliest.
Voordat ik aan mijn lijst begin zal ik 4 soorten social media noemen, waar ik zelf ook van gebruik van maak. Het is voor die ene social media-leek handig om te weten wat wat is. YouTube wordt door sommigen beschouwd als social media, maar zo zie ik YouTube niet. Ik  luister muziek via YouTube en kijk filmpjes van Ronaldinho, Zidane, Bergkamp, het WK van 1974 en andere ouwe lullen dingen.

Facebook
Grootste sociaal netwerk ter wereld, waar je foto’s en video’s op kunt posten, linkjes van websites kunt delen, ‘vrienden’ kunt worden met die oude bekende, noem het maar op. Facebook anno 2018 is een lopende reclamezuil met alleen maar media-berichten die op je tijdlijn staan. Een leuk verhaaltje wordt zelden gedeeld.

Instagram
Een netwerk waar je bekende en onbekende personen kunt volgen om te kijken wat voor foto’s ze posten. Ik ben ooit aan Instagram begonnen omdat ik een goed programma zocht om foto’s te filteren. Inmiddels vind ik Instagram leuk. Video’s van tikkie-takka-voetbal van Barcelona, foto’s van prachtige dames met prachtige tattoo’s en het volgen van diverse sterren maken Instagram de moeite waard.
Je kan er bij Instagram voor kiezen om een bericht op je verhaal te delen. Dit is honderd procent gejat van Snapchat, die ik hieronder ga uitleggen.

Snapchat
Vanuit je telefoonlijst of via een gebruikersnaam kan je mensen toevoegen op je snapchat. Je kan foto’s met leuke filters en gezichtjes maken en die versturen. Die blijven maximaal 2x 10 seconden zichtbaar en dus niet bewaard. Of je moet er een screenshot van maken en dat ziet de ander. Je kan ook een foto op ‘je verhaal’ zetten, hetgeen wat Instagram dus van Snapchat gejat heeft.

Twitter
Een social medium waarin je berichten tot 280 tekens kunt delen met je volgers en als je de juiste hashtags gebruikt met de rest van de wereld. Een hashtag is een onderwerp, bijvoorbeeld als De Wereld Draait Door op tv is. Dan verschijnt er onderin #dwdd en je kan er op Twitter live over meepraten.
Overigens is niet elke hashtag op Twitter leuk om te gebruiken.

Nu ik de door mij veelal gebruikte social media heb genoemd, begin ik aan mijn lijstje van 12 dingen die ik irritanter vind dan het spoilen van een serie die ik aan het volgen ben.

1. Je eigen posts liken. Hier ga ik weinig woorden aan vuil maken. Dat is gewoon droevig.

2. In je Instagram-story (verhaal) zetten dat je een nieuwe post hebt op je pagina. Als je Instagram een beetje bijhoudt, dan kom je die nieuwe post vanzelf tegen.

3. Alles voor de likes. Dus veelgebruikte hashtags op Instagram en Twitter als #picoftheday #like4like #followme en nog meer van die onzin. Je kan tegenwoordig centen verdienen via Instagram en dat heeft te maken met het aantal volgers wat je hebt. Ik snap op zich wel dat je een extra centje wil verdienen, maar ga dan echt werk zoeken.

4. Alles voor de likes deel 2. Foto’s in gevaarlijke situaties. Selfies maken op de fiets, terwijl je over een drukke Stadhouderskade fietst. Foto’s van baby’s met daarbij een bordje hoeveel weken oud ze zijn. Twitteren over hoeveel luiers je kind volschijt. Om vervolgens te Twitteren dat je amper kan slapen omdat je kind heel de dag heeft lopen janken.
Kansloos.

5. Bij Snapchat kan je én foto’s naar één of meerdere iemanden tegelijk sturen én je kan foto’s op je verhaal zetten. Sommigen doen dat allebei. Bloed- en bloedirritant. Gevalletje aandachttekort.

6. Mensen die je op Facebook toevoegen zonder dat je ze kent. Leuk om je sociaal netwerk te vergroten, maar wie de fak ben je dan?
Overigens zorgen mijn Facebook-vrienden voor de meeste ‘hits’ van mijn blog, dus als ik je maar een klein beetje ken ga ik in op je vriendschapsverzoek. Ik vind het leuk om gelezen te worden, dus mocht je in de gelegenheid zijn…. Deel die shit.

7. Vloggers. Ik hou er niet van. Ik kijk er niet naar. Ik zie er de meerwaarde niet van in. En dat komt misschien omdat ik het hoofd én de stem er niet voor heb om filmpjes te maken. En ik heb ook geen zin om de hele godganse dag met een camera op mezelf gericht te lopen. Dan zie ik namelijk mezelf en daar word ik niet vrolijk van. Laat mij maar schrijven. Gaat me ook iets beter af.
Overigens vlogt m'n neefje van 11 ook. Wereldvent, maar toen ik 11 was schopte ik net zo lang tegen een bal totdat m'n schoenen en/of broek naar de kloten waren. 2018 mensen. 

8. Het geven van kansloze reacties. Als je een bericht ziet wat iets gevoeliger is, dan komen ze weer tevoorschijn: de internethelden die vanuit hun rukbunker op de zolder bij papa en mama thuis precies weten hoe het zit. En als je het niet met die persoon eens bent, dan krijg je alle ziektes over je heen. Als er nou eens leestekens tussen stonden en de helft minder spelfouten, dan kwamen we al een heel eind.
Overigens zijn de reacties op Dumpert altijd een feestje. Dat kan ik uren achter mekaar blijven doen.

9. Snapchats screenshotten. Daar krijg ik echt een klein beetje de tyfus van.  Als ik wil dat je die foto bewaart, dan app ik hem wel.

10. Soms maak ik er zelf schuldig aan, maar ik hou er zelf niet van om ‘druk’ te zijn op social media. Het is vorig jaar voorgekomen dat ik heel druk was op social media, maar dat had alles te maken met het feit dat ik wilde delen hoe ik het had in Amerika. Ik wil niet te druk doen. Een foto’tje per maand op Instagram is meer dan genoeg en als ik meerdere blogs heb liggen, dan wil ik er niet meer dan 1 per week posten. Ik vind 'druk' al gauw irritant en dus wil ik voorkomen dat ik druk ben op social media.  

11. Alleen maar positieve dingen posten. Het leven is leuk, hartstikke leuk zelfs, maar het is niet altijd even leuk. Als je jezelf toch het ongeluk post, doe dan niet voor de buitenwereld alsof het allemaal zo perfect is, want dat is het niet.

12. Gejatte internetteksten in het Engels bij je foto's zetten op Instagram. Jezelf slimmer voordoen dat je bent, maakt je dom. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten