maandag 5 mei 2014

Geef de muziek wat drinken

Nachtdienst. Alleen binnen. Ideaal. Bijkomen na een te gek Tent weekend, afgesloten met een prachtige zaterdag. Waarbij er op de valreep ook nog werd gevoetbald, gewonnen én gescoord. Op het voetbalveld. Wat een prachtige dag, afgesloten met allemaal toppers van mensen tijdens de afterparty van wederom een fantastische Tentweek.

Bij nachtdiensten neem ik altijd de oplader van mijn telefoon mee. Want als je alleen binnen zit, gebruik je dat ding iets vaker dan normaal. Druk is het niet en het fort moet toch bewaakt worden zullen we maar zeggen. Wat is er dan ontspannender, dan er een lekker studiemuziekje bij op te zetten?

Now playing is ‘Let the beat hit um’ van Scotty, in de saxxy dub mix. House, met een saxofoon er door heen, het is muziek waar ik heel erg gelukkig van word. Sonnetanz en Jubel zijn daar excellente voorbeelden van. Het gevoel van met je teenslippertjes in het zand, pilotenbrilletje van de Albert Cuyp op je kanaal en genieten van al het moois wat in bikini voorbij komt paraderen. Wat mij betreft kan die zomer niet snel genoeg komen.

Het volgende nummer op mijn telefoon begint. De intro is bitterzoet. Het prachtige gitaarspel van de Manic Street Preachers (die ik ooit live in de Melkweg zag, erg gaaf), met Motorcycle Emptiness als titel. Under neon lonleyness. Motorcycle emptiness. En go. Lichte rock, ook daar hou ik van.

Want mijn smaak voor muziek is een tikkie breder dan mijn lichaam. Led Zeppelin, U2 (gezien in de Arena in juli 2009), Prince (de laatste 3 minuten van de uitgebreide versie van Purple Rain, te-ring), The Stones (7 juni, Pinkpop here we come oeh-oeh!), Bruce ‘The Boss’ Springsteen, Pink Floyd (tip voor als je dronken thuis komt na het stappen: de 21 minuten durende versie van ‘Echoes’ voor het slapen gaan. Dan krijgt de alcohol extra krachten), the Doors, Jimi Hendrix, the Who, Nirvana, Metallica, Dire Straights (tip op YouTube: Sultans of Swing, live in Alchemy, wát ik herhaal WAT een gitaarsolo), dat zijn de bands, als het om rock muziek gaat. En natuurlijk onze eigen Golden Earring. Ceasar Zuiderwijk. Held achter een drumstel. George Kooymans. Altijd de juiste snaar.

Maar dan zijn we er nog niet, nog lang niet. Wanneer er geen cd in de auto zit, maar de ‘gewone’ radio aan staat, dan staat ie vaak op Radio Veronica, omdat daar de genoemde bands vaak de revue passeren. Maar in Amsterdam is het anders. Daar hebben we, net als in de rest van de Randstad, Fresh FM. En dat is een heerlijke zender. Dance-muziek van alle soorten en maten, van deze tijd en van mijn tijd. En wat is mijn tijd? Lethal Industry van DJ Tiësto. Aan het begin van de zero’s, toen ik voor het eerst ging stappen. De Door ’t Lint cd’s, die allemaal keurig netjes illegaal gedownload op mijn harde schijf staan. Dat is mijn tijd. In café Today in Eindhoven hebben ze het toen geweten, toen ze op de Rewind tour ging. Met een Malibu-cola in elke hand, armen gespreid a la het Christusbeeld in Rio, sigaret tussen de wijs en middelvinger van de linkerhand. Zat en gelukkig. En je keel schor schreeuwen. Dit is godverdomme mijn tijd. Naamgenoot/motormaatje/jeweettoch heeft het er nog steeds over.

Sommige nummers, die werken, vooral met het stappen als crack. Dan weet ik uit ervaring helemaal niet hoe crack werkt, maar oké. Sovereign light cafe van Afrojack (die man produceert trouwens de ene na de andere knaller), Voodoo People van The Prodigy, Take me out van Franz Ferdinand, Memories van David Guetta, Kids van MGMT; het zijn platen waar ik even vergeet wie of wat ik ben en dan ga ik uit mijn stekker. Volledig los, nuchter of bezopen. En elke keer weer aan mijn gezelschap mijn excuses aanbieden. Want normaal ben ik zo niet. Denk ik.

Dan heb je nog van die nummers, waar je een speciale band mee hebt. Vanwege bijzondere herinneringen (Ayo Technology van Milow en Viva La Vida van Coldplay), vanwege vriendschap (Ni**as in Paris van Jay Z en Kayne), vanwege de naam (Iris van de Goo Goo Dolls en het is bovendien nog een prachtig nummer ook) of vanwege een film: de geweldige instrumentale, klassieke muziek van Soldaat van Oranje, Pirates of the Carribean, the Godfather en Scarface. The bad-ass muziek uit Bad Boys, End of Watch en The Shield. De briljante muziekkeuze in elke Tarantino-film. Ten millions slave van Public Enemies. Youtube is mijn grote vriend.

Dan zijn er ook nog de Guitly Plessures, zoals ze bij De Wereld Draait Door wel eens behandelen. Justin Timberlake (What goes arround comes arround was zo ontzettend van toepassing na Viva la Vida), Marco Borsato, Coldplay en Blof waren in het begin prima tot uitstekend, nu vooral uitgemolken, van Robbie Williams heb ik ook alle cd’s op mijn harde schijf. En ik heb ook aardig wat muziek van Britney Spears (ja echt) op mijn telefoon staan, merk ik tijdens nachtdiensten als deze. Guilty as charged.

En wat best veel mensen niet weten, is dat ik best veel nummers van Jay Z en Eminem feilloos mee kan rappen. Rap is ook echt wel een puntje van goeie muziek. Een goeie beat, met een rauwe stem. Hard, just like that, hard, just like, that. Get. That. Dirt of your shoulder.

En techno. Man, wat kan ik in m’n hardgaan op het allerbeste techno-nummer ooit en dan heb ik het natuurlijk over Born Slippy van Underworld. En wat baal ik als een stekker dat ik nog nooit op een dergelijk techno-feestje ben geweest. Een feestje met muziek van Orbital, the Chemical Brothers, the Prodigy, Underworld en/of soortgelijk.... Dan heb je echt geen drugs nodig om hard te gaan. Kei en keihard. Krijg je overigens ook best een zware rechtervoet van, wanneer het in de auto voorbij komt. Hallo Flitsmeister app!

En dan zijn we er nog niet. Want ik word altijd een klein beetje heel erg warm van de stem van Rihanna. M’n bottige heupjes gaan los op Crazy in love van Beyoncé. Ik schreeuw mee met Van Dik Hout en De Dijk. Headbangen met Killing in the name (fuck you I won’t do what you tell me) of van Race Against The Machine. Zwijmelen op Chris Iscaac’s Wicked Games. Alles van Elvis P, Michael J en Madonna. Ook een guilty plessure. Mijn papa is dan wel Broer Termeer, maar Papa was a Rolling Stone van The Temptations (uiteraard de lange versie) klinkt ook ontzettend fijn. Schudden op Daddy Yankee en kornuiten. Me gusta!

Muziek is mijn ding. Een instrument bespelen kan ik niet en daar baal ik wel eens van. Drummen lijkt me geweldig en wat Jimi met een gitaar kon, daar kunnen we allemaal wel van dromen. Muziek is met de paplepel ingegoten. Dat begon met muziek van Roy Orbisson op zondagochtend, als mijn vader weer eens de radio op standje teringtyfus moest zetten. Gevolgd door de Defileermars van de Koninklijke Marine.

En ik ben ongetwijfeld nog heel veel muziek vergeten. Maar ik zie dat ik richting de twee volle kantjes van mijn blog ga. En Sonnentanz speelt nu. Heerlijk, die nachtdiensten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten