vrijdag 25 april 2014

Weg met Kees (7) De Tent

We staan aan het begin van de oranjeweek. Koninginnedag is veranderd in Koningsdag, maar het feest wordt er niet minder om. Als Koningsdag eraan komt, zijn de dorpen Gameren en Nieuwaal (plus uiteraard de omliggende dorpen) in de ban van de feesttent, oftewel De Tent. En het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven van de serie Weg met Kees dus vandaar: in deze editite van Weg met Kees deel 7: De Tent.
De Tent is iets magisch. En eigenlijk alleen voor inwoners van de dorpen Gameren en Nieuwaal, plus de omliggende dorpen die in verbinding staan met Gameren of Nieuwaal. Komt die verbinding nou door de verkering die men in die dorpen heeft of had? Komt het doordat mensen lid zijn van GVV’63, met afstand de gezelligste amateurvereniging van de Bommerlerwaard en de verre omstreken? Komt het doordat er artiesten opgetreden hebben en de fans van die artiesten ‘besmet’ zijn met het Tentvirus? Of komt het ergens anders door. Reacties zijn altijd welkom.

Voor de lezers uit Noord Holland welke bekend zijn met Kemissen, De Tent is voor ons de Kermis.

De Tent is al jarenlang een simpel concept: de week rondom Koningsdag (voorheen Koninginnedag) staat bol van feestelijke activiteiten, met 4 knalavonden, 2 keer op vrijdag en 2 keer op zaterdag. Feestelijke activiteiten als een georganiseerde fiets – of wandeltocht (in de tijd het ‘in’was een heuse skeelertocht), een kindermiddag met entertainment voor de kleintjes uit het dorp, een lampionnenoptocht, ook voor de kleintjes uit het dorp die zich dan weer op het creatiefst uitdossen met skelters, wagens, bolderkarren en noem het maar op. Voor de ouderen onder ons is er een bingo-avond (prijzen mensen PRIJZEN). En op de tweede zaterdagavond kennen we standaard een playback (bij gebrek aan volwassen animo helaas alleen voor de kinderen), voorafgegaan door een zeskamp met spelletjes, fanatisme, bier en heel veel lol. Maar waar het uiteindelijk allemaal om draait, is de twee vrijdagavonden en de twee zaterdagavonden, waarin de Tent volstaat en er KEIHARD gefeest wordt.

Het concept hierin is regelmatig gewisseld, maar er is muziek, er is bier, er is gezelligheid en er is een sfeer die alleen in De Tent tot uitbarsting komt. ‘Wat een feest, wat een feest’ was het credo van voormalig DJ Johan de Kikker en dat is het. Jaarlijks beweeg ik hemel en aarde op mijn werk, om die twee weekenden vrij te zijn en volledig los te kunnen gaan in De Tent.
Op Koningsdag ben ik helaas altijd vanwege het werk verhinderd, omdat ik dan simpelweg geen vrij kan nemen, omdat Amsterdam mij dan nodig meent te hebben. Maar op Koningsdag is er ook genoeg te doen, met een DJ in De Tent en de braderie, waarop bedrijven en particulieren hun kraampjes met te koop aangeboden spulletjes weer proberen te sluiten aan het in grote getalen opkomende publiek. En als je dan de braderie ‘bent afgelopen’ dan is daar weer De Tent, met een koude versnapering (lappen!), een muziekje en weer die ongekende sfeer.

 De Tent staat al jaren garant voor de grootste feestartiesten die we kennen. Dit jaar is Jannes bijvoorbeeld in De Tent te bewonderen. Kennen jullie de band Volumia nog? Ja, die was in De Tent. Jan Smit (inclusief, toen nog, een goddelijke Yolanthe), Nick en Simon, Jan Keizer. Ja hoor, die waren in De Tent. De Sjonnies, met hun roos in de blonde haren? René ‘Laat de zon in je hart’ Schuurmans. Wederom in De Tent. Het Feestteam? Starkoo? De Tent hé?

Het grappige is, dat ik normaal gesproken niet van de genoemde artiesten hou. Maar het is net als met carnavalsmuziek. Want dat hoor ik ook niet het hele jaar, terwijl ik het de 3 dagen van gekste in Oeteldonk prima kan hebben. Dat heeft met sfeer te maken, een sfeer die niet onder woorden is te brengen. Onbeschrijfelijk sfeer.
De Tent, in mijn beleving kom ik er al sinds ik kom lopen. In De Tent ben ik groot gebracht. Eerst zat mijn vader in het bestuur van de organisatie, tegenwoordig heeft mijn moeder een vinger in de pap bij het zelfde bestuur van de Oranjevereniging Gameren Nieuwaal. Mijn zussen gaan altijd naar De Tent. Mijn vrienden gaan altijd naar De Tent. ‘De voetbal’ gaat altijd naar De Tent. Een hoop knappe dames gingen (en gaan nog steeds!) naar De Tent. Het is altijd gezellig in De Tent. Ik heb voor ’t eerst (en zeker niet voor het laatst) met een meisje gekust bij De Tent.

Kortom: Ik hou van De Tent.

Voor meer informatie:

www.oranjevereniginggameren-nieuwaal.nl of kijk op de Facebookpagina van de Oranjevereniging Gameren Nieuwaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten