donderdag 23 maart 2017

Daten met Veerle

Laatst zag ik iemand die echt een hele gave tattoo had. Hij had er meerdere, maar degene die op zijn rechteronderarm stond, was echt vet. Het was een portret van Andrea Pirlo. Voormalig stylist van de Squaddra Azzuri, het Italiaanse nationale voetbalteam. In de nadagen van zijn voetbalcarierre voetbalt Pirlo tegenwoordig in New York, bij New York City Football Club. Gewoon, even wat Amerikaanse zieltjes winnen. Omdat het toch kan. AC Milan en Juventus denken met weemoed en met plezier terug naar hun middenveld met Pirlo.

Een tattoo van een voetballer. Vrij bijzonder en je ziet het niet heel vaak. Toen ik die tattoo zag, moest ik gelijk even denken aan 2 mei aanstaande.

Ik heb op 2 mei een date met Veerle en ik ben benieuwd wat ze met de eerste twee dates gedaan heeft. Daten met Veerle is niet zomaar een date, daten met Veerle is bijzonder. Want een date met Veerle zorgt ervoor dat je mooier wordt. En het is ook nog heel gezellig, dat daten met Veerle.

Voor degene die totaal niet weten waar ik het over heb: Veerle is een tattoo-artiest in Den Bosch met een eigen zaak: Skinwerks Den Bosch. Veerle is goed, want Veerle is ramdruk. De afspraak die ik op 2 mei met Veerle heb, is gemaakt ergens in oktober. Tijd voor kwaliteit. En op kwaliteit moet je soms even wachten.

‘Wat ga je laten zetten?’ is de vraag die ik regelmatig heb gehad. Ik wil nog niet alles verklappen, maar aan de binnenkant van mijn bovenarm komt een artistieke afbeelding van Johan Cruijff. De beste voetballer die Nederland ooit heeft gehad. Johan voetbalde zoals Messi tegenwoordig voetbalt: ongrijpbaar voor de verdedigers. Dribbelend langs tegenstanders die omvallen. De vreselijkste aanslagen ontwijkend. Er was slechts één woeste slager die Johan kon stoppen en dat was de longkanker, die met een smerige tackle van achteren op 69-jarige leeftijd een einde maakte aan het leven van El Salvador.
Het is morgen een jaar geleden dat Johan overleed. In het jaar dat er gevolgd is, is er veel gezegd en geschreven over het leven van Johan. Het bijzondere is, dat Johan op mijn verjaardag ons kwam te ontvallen en dat heeft mij mede doen besluiten om in oktober 2016 naar Veerle toe te stappen om te bespreken hoe we Johan als eerbetoon op mijn arm vast zouden kunnen leggen.

‘Waarom Johan Cruijff? Vind je dat niet zonde?’
Nee, zeker niet.  Ik hou van voetbal en de manier waarop Cruijff het voetbal heeft veranderd, zoals sportief als professioneel, spreekt mij zeer aan. Ik hou niet van afbraakvoetbal, waar alleen het resultaat belangrijk is. Dat lijken ze tegenwoordig zelfs in Italië te verafschuwen.
In de documentaire, die morgen op Fox Sports wordt uitgezonden wordt er liefkozend gesproken over een voetbalwereld voor JC en een voetbalwereld na JC. Ik denk dat er geen groter eerbetoon kan zijn aan de persoon Cruijff en wat hij voor de voetbalwereld heeft betekend. Als voetballer zoals gezegd ongrijpbaar, maar daarbuiten als revoltionair architect van het voetbal wat vandaag de dag door Barcelona en Bayern München wordt gespeeld en waar Ajax zo ontzettend zijn best voor doet om het op de mat te leggen. Uitgaande van eigen kracht, met balbezit je tegenstander scheel tikken en het publiek vermaken. Johan won liever met 4-3 dan met 1-0, want bij veel doelpunten ging het publiek veel gelukkiger naar huis dan bij een 1-0. Uiteraard kan er lang nagepraat worden over de drie tegengoals die je als ploeg kan krijgen, maar je maakt er ook vier. En als je er eentje meer maakt dan je tegenstander heb je gewonnen. Logischer kan het bijna niet en het is pure logica wat Cruijff heeft uitgesproken.


Je gaat het pas zien als je het door hebt. Nog een paar weekjes wachten en dan heb ik een date waar ik meer kriebels voor in mijn buik heb, dan welke (tinder)date dan ook. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten