dinsdag 21 maart 2017

Als tulpen uit de grond - 8 irritante dingen als je motorrijder bent

Nog eventjes en dan schijnt het voorjaar te beginnen. Die motherfucker van een maart roert nog aardig zijn staart, maar in de loop van komende week schijnt er zon door de wolken te schijnen en de wind schijnt eventjes lekker te gaan liggen.  
De winterjas wordt verruild voor het vele malen leukere leren jackie, we komen langzaam weer in de terrassfeer, de dagen worden langer, de eerste festivalletjes doemen op en op internet wordt gezocht naar de broodnodige nieuwe zomerkleding. En uiteraard nieuwe teenslippers, die de vorige zomer weer eens niet hebben overleefd.
Wat je in de tijd van het voorjaar ook veel treft zijn berichten over motorrijders die veel overlast veroorzaken en waar de politie zijn zinnen op heeft gezet. Met name nu de politie tegenwoordig plaatselijk ook actief is op social media wordt er geprobeerd te scoren bij de buurtbewoners door te berichten over gerichte controles op snelheid en geluid op de dijken langs de grote rivieren.
Hier en daar wordt er een rijbewijs ingevorderd, hier en daar worden er motorrijders flink bekeurd voor het rijden. Want als de motorrijders als tulpen uit de grond schieten, dan stijgt de overlast ook. Volgens de buurtbewoners.
Ik ben ook motorrijder en ik schiet dus ook als een tulp uit de grond komend voorjaar. Ja, ik ben absoluut een mooiweerrijder, want aan pekel heeft mijn motor een broertje dood. En nu we het toch over overlast en hinder hebben, dan heb ik als motorrijder ook nog wel een paar puntjes waar ik en mijn medemotorrijders last van hebben.

Geparkeerde auto’s langs de dijk.  Een doorn in het oog. Moeilijk voor het overzicht. Zet als het even kan die auto niet langs de dijk, dan kunnen wij als motorrijder veilig passeren en heeft het overige verkeer er ook geen last van.

Geen richting aangeven. Moeilijk irritant. Een weggebruiker die geen richting aan geeft. Niet alleen in irritant op de motor, maar ook in de auto. Laat gewoon zien als je van richting gaat veranderen. Dus ook op een rotonde.

Geen voorrang krijgen. Een motor is sneller dan goed in te schatten is. Om een noodstop a la mezelf te voorkomen: kijk eventjes een extra keertje naar rechts als je een kruising nadert. Want er kan zomaar een motorrijder van rechts komen. En voor stoppen voor een tweesplitsing is nog nooit iemand dood gegaan. Van doorrijden bijna wel. En dat laatste kan ik persoonlijk beamen.

Gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur. Hier zouden lijfstraffen op moeten staan. Iemand die met een telefoon in zijn of haar poten achter het stuur over de dijk rijdt. Je wijkt net even wat makkelijker uit en als motorrijder ben je kansloos als je minimaal 1000 kilo tegenkomt. Dit is overigens geen dikke mensen grap.

Geen ruimte bij de file. Snelweg is een noodzakelijk kwaad, geef mij maar de dijk. En nee, ik zeg niet welke dijk, want de politie heeft overal oren en ogen tegenwoordig en ik hou niet van ongenode gasten als ik in mijn vrije tijd mijn knie aan de grond leg in een mooie bocht op een mooie dijk. Op de snelweg heb je wel eens file en tijdens een file heb je er ook wel eens een paar eikels bij die niet aan de kant gaan of plots van rijstrook verwisselen. Motorrijders rijden door de file. Een groot aantal motorrijders onder ons hebben daar speciaal hun motorrijbewijs voor gehaald.

Fietsers met drie of meer naast elkaar op de dijk. Ga dat eventjes lekker ergens anders doen. Overal in Nederland zijn fietsdijken aangelegd, waar geen overig verkeer mag komen. Ga daar lekker heen als je een gezellig fietstochtje wil maken. De fietsdijken liggen ervoor. Gratis en voor niets. Daar hebben de fietser geen cent wegenbelasting voor hoeven betalen. En mocht er geen fietsdijk in de buurt zijn? Hou dan lekker dat middelvingertje bij je. Ik maak ook geen opmerkingen over jou steunkousen, je afschuwelijk lelijke wijf of dat overhemd uit de jaren ’20.
Geldt overigens ook voor alle Lance Armstrong wannebe’s, die met hun wielrenploegje de weg versperren. Met fietsen en wielrennen is er niks mis, mits je andere verkeersdeelnemers gewoon hun gang laat gaan. En die treintjes wielrenners die lekker aan het koersen zijn, het ziet van de achterkant af en toe best fraai uit.

Wegwerkzaamheden. Toegegeven, ze zijn nodig. Maar is het nou echt nodig om op diverse dijken tussen april en september ineens aan de weg te moeten gaan werken? Dat kan toch na september ook wel? Is de dijk meteen zomerproef. Voor alle weggebruikers.

Peuken uit het raam schieten. Lekker, die motorrijder achter je. Zal ik hem/haar eens even pesten door een peuk uit het raam te schieten of andere rommel naar buiten te tiefen? Of misschien kan ik mijn ruitensproeier eens testen, want mijn ramen zijn niet helemaal schoon. Eventjes in de binnenspiegel kijken mensen. Mijn motor en mijn pak maak ik zelf graag schoon, daar heb ik jullie hulp niet voor nodig.


Nu heb ik zomaar eventjes zeven puntjes opgenoemd waar wij als motorrijders best wel last van kunnen hebben. Uiteraard snap ik dat de hinder toeneemt, naarmate het mooier weer wordt. Maar als je zo nodig een huis langs de dijk wilt kopen, dan kan je er ook donder op zeggen dat er met mooi weer een zooitje motorrijders langs je huis passeert. Niemand is Roomser dan de Paus, dus ik kan ook niet voor elke motorrijder mijn hand in het vuur steken. Laten we allemaal gewoon lekker een beetje normaal doen en rekening houden met elkaar. Dan geloof ik dat we allebei best wel goeie vriendjes zullen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten