donderdag 18 februari 2016

We kunnen

Februari is voor velen een verschrikkelijke maand. Het is de maand na januari, de maand dat de goede voornemens met gierende banden in de kast worden gedropt, om er rond 31 december weer uit te komen. Weertechnisch geef ik de mensen die een hekel hebben aan februari groot gelijk, want in Nederland is het weer in februari niet bepaald om over naar huis te schrijven. Kou, regen en wind worden met elkaar afgewisseld. Ik ben overigens wel een fan van de maand februari en de vaste lezers zullen zich daar niet over verbazen.

Want naast het jaarlijks terugkerende beste feest van het jaar is het eind februari altijd reikhalzend uitkijken naar een van de grootste beurzen van Nederland, namelijk de motorbeurs in Utrecht. Het feest is vandaag begonnen met een meerdaags evenement, waarbij duizenden motorliefhebbers zich naar Utrecht begeven voor shows, nieuwe motoren in alle soorten en maten, koopjes qua kleding, informatie met betrekking tot buitenlandreizen op de motor, motorbabes, goodies, noem het maar op. Zaterdag 20 februari ben ik van de partij, in de hoop een mooi en goed paar handschoenen op de kop te tikken. Dan is mijn outfit compleet, met een helm van AGV in de Simoncielli kleuren, een Dainese Laguna Seca Evo motor pak en SIDI sportlaarzen. Gisteren werd mijn motor opgehaald door de reparateur wegens het oplossen van elektrische problemen en de grote voorjaarsbeurt, zodat we vol op kunnen blazen wanneer het weer normaal wordt en ik bij het naar buiten kijken de twee woorden uit kan spreken: “We kunnen.”

Kennen jullie Nadia Palesa? De vaste kijkers van de dagelijkse uitzendingen van het Pownews, nu niet meer op TV, zullen volmondig ja knikken. Maar Nadia is niet alleen goed voor de buis, ze is ook een niet onverdienstelijk fotomodel beetje aan de dunne kant, maar dat is bij haar niet zo heel erg, DJ en ze is een onvervalste motorliefhebster. Ze presenteerde voor RTL het programma Motoplus en rijdt volgens haar social media pagina een KTM crosser. Dus qua voorkeur voor motoren zit het ook wel goed, want KTM is een geweldig merk, met geweldige modellen qua motoren en in die motoren zit stuk voor stuk een geweldig geluid. Brooooooaaaaaarp. Dat werk. Het enige model waar ik bij KTM niet helemaal kapot van ben is het enige model wat ik nu nog wil rijden: een racer. Misschien bij een enkeling tegen het zere been, maar een racer van KTM, de RC8... Niet helemaal mijn kopje thee.
Ik heb programma gisteren niet gezien, maar volgens de Twitter van Nadia was ze gisteren te gast bij het programma Van Liempt live op RTL Z. Sorry Nadia, ik zat Champions League te kijken en het was om half 11 toch echt tijd om naar bed te gaan, met een wekker die om tien voor zes gaat. Op Twitter zag ik echter dat het bij Van Liempt ging om het feit dat de motorrijder zou vergrijzen. De motorrijder die vergrijst. Dat is nieuwe informatie voor mij.

Want ik zie en hoor heel veel mensen die de ambitie hebben om motor te gaan willen rijden. Een ambitie die ik toejuich, want motor rijden is ontzettend vet. Clichés over de vrijheid die je hebt, dat je lekker tussen de file door naar huis kan rijden, dat je zonder dure parkeerkosten overal je motor neer kan planten…. Die clichés kloppen allemaal. Maar waar ik motor voor rij is de kick. De kick van het opentrekken van het gas bij het inhalen van een ander voertuig. Het geluid als je de motor opentrekt. Mijn R6 maakt een schitterend ‘jankgeluid’ bij een bepaald aantal toeren Het perfect insturen van een bocht. Het geluid van de kneepad van je motorpak die de grond raakt, als je ‘kneedown’ door een bocht gaat. Man, februari is één van de mooiste maanden van het jaar. Want dan begint het allemaal weer.
Ik heb misschien niet de nieuwste of de snelste motor, maar ik zat er gisteren op om hem de schuur uit te rijden en ik was meteen weer helemaal verliefd. Kun je nagaan wat er straks gaat gebeuren, als ie weer in topvorm over de dijken heen dendert. Schone onderbroekjes, komt u maar!

Heel veel mensen die heel graag motor willen rijden, weten dat het een behoorlijk som geld kost, wil je het plaatje compleet hebben. Rijbewijs, pak, helm, laarzen en een goeie motor, daar ben je zo vijf, zes ruggen voor kwijt. En dan heb je qua motor niet eens het nieuwste van het nieuwste. Tel daarbij de jaarlijkse beurtjes, banden (2 sets per jaar in mijn geval, á 3 meier per set), brandstof en overige kosten lees: drankjes en bittergarnituurtjes op terrasjes, dan is motorrijden een prijzige hobby.
Helemaal in een tijd waarbij het ontzettend hip is om een verre reis naar een ver oord te maken en dat het liefst elk jaar. Ja, dat kan je natuurlijk ook doen, maar dan is het het één of het ander. Ik spendeer met liefde elk jaar een bedrag aan mijn motor waarvan ik een maand naar een prachtig zonnig oord kan. Ik ben op social media tevens niet zo van de hashtags ‘wanderlust’ ‘travel’ en ‘instasun.’ Ik gebruik liever de hashtags ‘supersport’ ‘kneedown’ en ‘Yamaha.’ Dat is natuurlijk ieder voor zich en ik laat iedereen daarin vrij om daarin zijn of haar eigen keuze te maken. Makkelijk ben ik hé?

Overigens. Het lijkt wel steeds meer of dat mensen op een verre reis gaan om hier vervolgens een fotoalbum van op Facebook te knallen en vervolgens op Tinder te gooien. In het kader van 'kijk mij eens reislustig zijn.' Mij allemaal best, maar de groene rijstvelden en foto's met een diep dal op de achtergrond op Tinder ben ik inmiddels wel een klein beetje zat. Laat me een beetje leuke stapfoto's kijken. Veel meer dan plaatjes kijken doe ik niet op Tinder.

De laatste alinea is gericht aan hen die in de periode maart tot en met oktober veel op de weg zitten. Want we komen weer. Mooi weer rijders of niet. De motoren zullen weer klinken, bulderen en blazen over dijken, tussenweggetjes, binnenwegen met fraaie bochten en in buitenlandse bochtenhemels als de Stelviopas in Italië, de Eiffel en het Sauerland in Duitsland. Letten jullie een beetje op mij en mijn medemotorliefhebbers? Wij letten namelijk ook op jullie. Want ik mag dan wel single zijn en in de waan zijn dat niemand van mij houdt, mijn ouders, zussen, aanhang, nichtje en neefjes, vrienden en (enkele) collega’s denken daar anders over.


Een prettig motorseizoen gewenst voor hen die gaan blazen! 

Twitter.com/keesgeniet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten