maandag 25 januari 2016

Veurgloeien

Over minder dan 2 weken staat het leven onder de rivieren stil. Op zondag 7 februari 2016 om 11.11 uur begint het feest der feesten en draait het onder de rivieren maar om 1 ding: Carnaval! Het jaarlijks terugkerende 'je haat het of je houdt ervan' feest, waar verhalen en vooroordelen over bestaan, maar het feest wat ik voor geen goud wil missen. Hoe hard dorpen of steden boven de rivieren schreeuwen dat het bij hun 'ook' carnaval is, moet je op zijn minst de Maas over voor het echte Carnavalsgevoel.

Ik heb overigens wel eens geblogd over Carnaval, maar dat ging bij het einde van blog over op Brabants gewauwel. Ik beloof overigens niet dat dat bij deze blog niet gaat gebeuren, ge wit 't mar nooit...

Mensen die iets gepland hebben voor het weekend van 6 en 7 februari in een dorp of stad beneden de rivieren die niks met carnaval hebben, hier een gratis advies. Boek het om. Of beter nog. Koop een sjaal en een kek pakske van het bijbehorende dorp of stad en stort jezelf in het heerlijk feestgedruis.

Want of het nou in Tilburg is, in Breda, in Maastricht, Eindhoven, Weert, Kerkrade of het door mij erg geliefde Den Bosch, voor Carnaval moet je de Maas over. Dagen vol met optochten, kutmuziek, bier, boeren, durskes en het allerbelangrijkste: gezelligheid. Op de groepswhatsapp van de Carnaval is het de laatste paar dagen ook wat drukker dan de rest van het jaar, maar dat is puur omdat we niet meer kunnen wachten.
Waarop kunnen we dan niet wachten? Jezelf vol kiepen met bier en er vandoor gaan met andermans z'n vrouw? Dat is in wezen het vooroordeel dat mensen boven de rivieren hebben. Als mensen mijn zachte G horen, dan vragen ze spottend 'of ik ook aan Carnaval doe.' Ja, tuurlijk doe ik daar aan, ik zou wel gek zijn als ik het niet zou doen.
'Waar ga je dan altijd heen?' is de vervolgvraag. Naar Den Bosch. 'Oeteldonk heet dat toch?' Ja, dat heet Oeteldonk, met daarbij een rood-wit-gele vlag en de kikker als symbool. 'Als wat ga je verkleed?' Als wat ga je verkleed? Gewoon. Jaske aan. Sjaal om. En we zijn er klaar voor. Om het ene jaar als piloot, het andere jaar als soldaat, het jaar erop weer als Theo Janssen te gaan, das vrij prijzig. Elk jaar voor ik weet niet hoeveel aan geld besteden voor een origineel carnavalspak... Doen we dus niet. Dus hebben we bij Hoofs in de Vughterstraat een blauw jaske gehaald, een paar logo's voor d'r bij, een sjaaltje en grote knuffelkikker voor de op de schouder en we kunnen. Makkelijk? Ja, want je hebt geen last van een masker of petje of wat dan ook, dus je kan praten, drinken en andere dingen die met je mond kan doen. Origineel? Zeker niet, want ik denk dat 75% van alle carnavalsvierders van Den Bosch er zo bij loopt. De rest is import.

En met de import is helemaal niks mis. Zo lang de import zich maar netjes gedraagt, niet gaat lopen knokken of gaat lopen vuilukken met andersmans dames/heren. Want daar gaat carnaval gewoon niet om. Carnaval gaat om vriendschap met vrienden, die je de rest van het jaar amper ziet, maar waar je met Carnaval 3 dagen lang van houdt, om gezelligheid, om gezellige pilskes en om kutmuziek, die met Carnaval helemaal niet kut is. Als je dat aanvoelt, dan ben je van harte welkom. Zet je je oogkleppen op en kom je om bier te zuipen en om 'snel te scoren' dan magde lekker in oe eigen kiet blijven.

Ik kan in ieder geval niet meer wachten tot Carnaval. Deze anderhalve week mag voorbij vliegen, zodat we 't jaske weer aan kunnen. En op zondagochtend lekker om een uurtje of 10 lekker 't eerste pilske naar binnen te laten glijden.

Al sluit ik niet dat ik op vrijdagavond ook nog eventjes ga veurgloeien. Dat schijnt ook altijd goeien handel te zijn.

Iedereen alvast een hele fijne Carnaval!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten