donderdag 26 juni 2014

El Pistolero

Wat hij heeft gedaan, dat valt niet goed te praten. En dat het voor de derde keer is, dat hij zoiets gedaan heeft, dat is stommer dan stom. Vandaag deed de FIFA uitspraak over het incident, wat op 24 juni 2014 tijdens de wedstrijd Uruguay – Italië plaats heeft gevonden. De straf is 9 officiële wedstrijden van Uruguay en 4 maanden uitsluiting van elke activiteit in de voetbalsport. Geen wedstrijden, geen trainingen, helemaal niks. We zien Luis Suarez pas terug, ergens rond eind oktober.

Luis Suarez, uit Montevideo, Uruguay. Je hebt een tyfushekel aan hem. Of je houdt zielsveel van de voetballer Luis Suarez. En ik hoor bij die tweede groep. Want ik vind Luis Suarez als voetballer fantastisch. Maar die streken hé…
Ronaldo heeft ze ook. En Van Nistelrooy en Bergkamp waren ook vreselijke klootzakken in het veld. Van Basten. Zidane. Allemaal toppers, maar allemaal met een kronkel in de kop. Geweldige voetballers, maar ook allemaal doelwit van slagers op de middenvelden en verdedigingen van de voetbalvelden.
Luis Suarez heeft die kronkel al een paar keer laten zien én voelen bij tegenstanders. Otman Bakkal was in 2010 het eerste slachtoffer, Ivanovic van Chelsea de tweede, in 2013 en op de genoemde datum in 2014 was Chiellini het slachtoffer. Ongelooflijk dom Luis, maar ik hoop dat je dat als geen ander weet. Liverpool is het kind van de rekening, zo werd het genoemd bij Studio Brasil van de NOS. ‘Luis Suarez krijgt een beroepsverbod’ zo oordeelde analist Hugo Borst. En dat is glaszuiver. 4 maanden mag hij niet spelen bij zijn club Liverpool. 4 maanden zonder de geniale voetballer Luis Suarez.
Want dat is hij. Geniaal als voetballer. ‘Gannar, gannar, gannar.’ Winnen, in simpel Hollands. Het straatvoetballertje Luis Suarez, opgepikt werd door Groningen, een jaar later voor de hoofdprijs vertrok naar Amsterdam, waar hij de aandacht kreeg van Europese topclubs. In de speeltuin, die de Eredivisie was (en nog steeds is), voor spitsen reeg hij de doelpunten aaneen en kon een transfer niet uitblijven. Luis Suarez, ik heb ooit nog eens een shirtje van hem gekocht voor mijn neefje. Maar die is inmiddels zo antivoetbal, dat het shirtje ergens keurig opgevouwen in de kast ligt.

Van Ajax naar Liverpool, in begin 2011. Het was een gemis, de individuele kwaliteit van Suarez, die net zo lang kan draaien met een bal, tot hij een vrij gaatje ziet om de bal doorheen te prikken. Vaak ging de bal tussen de palen, zo nu en dan besefte Luis dat voetbal wel degelijk een teamsport is en kreeg hij de bal bij een medespeler, die dankbaar gebruik maakte van het presenteerblaadje.  Toen de miljoenentransfer (ik dacht om en nabij de 25 miljoen euro) van Suarez naar Liverpool bekend werd, brak mijn Ajax-hart een klein beetje. Want Suarez, tja, hij paste eigenlijk totaal niet in het klassieke systeem van Ajax, Suarez belichaamde de honger van de Ajax-supporter. De honger naar die derde ster. De kampioensdroogte was er immer al zesenhalf jaar en ik gunde iedereen een kampioensschap. En van die iedereen gunde ik Luis Suarez dat kampioensschap nog het meeste. Suarez vertrok en warempel, op de legendarische 15 mei 2011 beëindigde Ajax de kampioensdroogte van zeven jaar. Ik was dolgelukkig, op die datum. Helemaal in de gloria. Toch voelde ik een klein beetje pijn. Want de leider, de aanvoerder, die was in de winterstop verkocht en maakte geen deel meer uit van het kampioenselftal. Het filmpje vanuit Liverpool, waarin Suarez in het Nederlands alle supporters van Ajax feliciteerde, maakte veel goed.

In Liverpool ging het hard met Luis. Een half jaartje wennen, met 4 goals. Het tweede jaar werd beter, ondanks wederom veel controversie, na een schorsing van 8 wedstrijden voor het discrimineren van Patrice Evra van Manchester United. De stand na 31 wedstrijden stond op 11 goals.
Het seizoen erop ging Suarez los. 23 goals in 33 wedstrijden, waarbij het seizoen in mineur afgesloten werd met het bijtincident met Ivanovic.  De eerste wedstrijden van het nieuwe seizoen moest hij nog even ‘zitten,’ om vervolgens lachend topscorer te worden van de populairste voetbalcompetitie van de wereld. Met niet misselijke goals. Suarez doet op het voetbalveld, wat iedereen denkt, maar het niet doet. Luis doet dat wel. Vanaf 40 meter op het doel jassen, terwijl hij niet echt heeft gezien waar de keeper staat. Uit on-moge-lijke hoeken op het doel gaan lopen jassen, zo ontzettend ongenadig hard.

Maar de keepers in Engeland kunnen tot oktober op hun lauweren rusten. Want de gevreesde goalgetter uit Montevideo is door de FIFA geschorst tot eind oktober. Ik vind de schorsing op zich wel terecht, maar ik vind hem ook te zwaar. Ik vind iemand 4 maanden uitsluiten van zijn beroep te zwaar, hoewel Suarez, wanneer hij geen miljoenenwaarde vertegenwoordigde, blij mag zijn dat hij geen ontslag krijgt bij zijn club. Het is een beetje van twee kanten.

Ik hoop in ieder geval dat Suarez zich gaat gedragen in de toekomst, ongeacht hoe dat gaat gebeuren. Op televisie hebben ze het over een behandeling bij een psychiater. En laat me daar nou helemaal geen verstand van hebben. Het klinkt allemaal zo zweverig. Ik hoop dat Luis sterker terugkomt dan ooit te voren en dat hij in de toekomst een kampioenstrofee omhoog mag tillen. Want dat gun ik hem ontzettend.

Ps. Hebben jullie toevallig de video gezien, van de Commissie die de schorsing van Suarez uitsprak? Jezus Christus. In Nederland hebben we politici die meer uitstraling en charisma hebben. Wat een organisatie, die hele geile FIFA. Zou dat trouwens dezelfde commissie zijn, die besloten heeft om Pepe (ook een recidivist qua wangedrag op een voetbalveld) voor maar 1 duel te schorsen na zijn kopstoot in de wedstrijd tegen Duitsland?

Twitter.com/keesgeniet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten