maandag 26 oktober 2020

Griekse koning

 Een week geleden stond Nederland weer eens op zijn kop. Niet vanwege een Corona-vaccin (wat er volgens de berichten toch echt aan zit te komen, komt u maar met die spuit want ik ben er he-le-maal klaar mee), niet vanwege een onthoofde Franse leraar en ook niet vanwege de presidentsverkiezingen in Amerika. 

Wat 'wij bij de politie' wel eens zeggen, is dat we kleine zaken vooral klein moeten houden. Dat werkt. Als iemand haar fiets terug vindt, nadat ie gestolen was, dan moet die fiets gewoon zonder gedoe terug naar de rechtmatige eigenaar. Dus los knippen dat ding, terug geven, bewijsje van ontvangst laten tekenen en toedeledokie. Je moet het niet willen om de Technische Recherche laten komen, om die fiets helemaal van A tot Z te onderzoeken op een huidschilftertje, zodat je misschien de dader op het spoor kan komen. Als de fiets terug is bij de rechtmatige eigenaar is iedereen tevreden. Kleine zaken klein houden.

Als je een beetje logisch nadenkt dan zou je denken dat we in Nederland goed zijn in het klein houden van kleine zaken. Dingen waarvan je denkt: oké, we geven de aandacht aan die het verdient en op naar de volgende.

Totdat je de koning bent van je land. Dan sta je dus kennelijk in een andere positie. Dan is iets heel kleins ineens iets heel groots. De gebruikelijke praatprogramma's hadden het een week lang niet over het vaccin, over waarom de besmettingen zo hoog zijn of waarom er in relatie tot die besmettingen niet zoveel Corona-doden waren te betreuren, nee het ging over Koning Willem Alexander en zijn gezin die van de herfstvakantie gebruik wilde te maken om eventjes te genieten in de Griekse zon.

Het Koninklijke vliegtuig was gespot door Menno Swart, die vol trots tegen de media vertelde dat hij het vliegtuig had gespot en alles in werking had gezet. Vroeger hadden we een term voor mensen zoals Menno en om niet te veel op de Tweede Wereldoorlog terug te komen, noem ik die term ook niet. Maar deze beste Menno is volgens mij wel het type dat de politie belt op het moment dat er 300 man op een illegale staan in Hilversum, wat van die 300 man ook niet echt een heel slimme actie was. Als geen ander wacht ik tot 'alles'  weer mag, want ik zoek de eerste de beste kelderrave uit waar ik heen kan en ik dans de zolen van mijn schoenen. Maar ik wacht toch nog eerst even op 'sein veilig' van de instanties die daar over gaan. En aangezien dat nog niet het geval is, hunkeren we er naar. Tot het weer kan. Maar Menno Swart blijft een janksmoeltje. 

Op vakantie gaan, dat kan gewoon. Afgelopen zomer was het een drukte van jewelste op mijn Insta-stories die lekker in Spanje, Italië, Griekenland en in diverse andere zonnige oorden met heerlijke cocktails verbleven. En gelijk hebben ze. Ibiza, mijn oorspronkelijke vakantiebestemming, hield echter de deuren gesloten van clubs en andere feesten, dus mijn vakantie beperkte zich tot 2 weekjes bij mijn ouders in de achtertuin. Gezien het weer en de omstandigheden van een zwembad, was dat geen verkeerde plek.

Voordat we afdwalen, wat we natuurlijk niet moeten willen, heb ik een vraag: Waar is de (selectieve) verontwaardiging geweest toen iedereen in de zomer op vakantie ging? En waarom is de selectieve verontwaardiging er wél nu onze Koning er met zijn familie een weekje tussenuit wil? Waarom trekken we daarin niet gewoon 1 lijn? 

Ja, er werd gezegd dat de Koning van onze centen op vakantie ging. Ja, natuurlijk gaat de Koning van onze centen op vakantie, daar is hij Koning voor. Zal ik je nog wat vertellen wat de Koning allemaal van onze centen heeft gedaan? Zijn rijbewijs gehaald. Zijn eerste biertjes gekocht. Zijn studentenkamer betaald. Waarschijnlijk een paar Braziliaanse hoeren tijdens zijn studententijd. Zijn opleiding gedaan en behaald. Onze Koning is meer geleerd dan iedereen denkt, sowieso meer geleerd dan al die droeftoeters en complotwappies die mijn inziens veel te veel aandacht krijgen. En ja, dat hebben wij betaald. Allemaal van onze centen en geef de man is ongelijk. Wat zou jij doen als je met een zilveren lepel in je bek geboren wordt? Uitspugen en zeggen dat je 'self-independent' wilt zijn? Schei toch uit man. Net als Prins Harry zeker, die ook ineens 'self-independent' is. Als hij dan zo self-independent was als dat zijn vrouw hem wil doen geloven, laat hem dan ook alles ff lekker terug betalen waar hij in zijn prins-zijn van gebruik heeft gemaakt. Dan ben je pas self-independent.

Ik denk dat we blij moeten zijn dat we in 2020 leven en dat de kritiek op het handelen van de Koning beantwoord wordt met een welgemeende excuus-video. Had je in Schotland geleefd in de Middeleeuwen dan ging je voor een dergelijk vergrijp vier meter de lucht in met een strop om je nek. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten