maandag 3 juni 2019

Teringzooi


Eindelijk. Het zonnetje is weer aanwezig en daar hebben heel veel mensen het afgelopen weekend heerlijk gebruik van gemaakt. Mijn Insta-tijdlijn stond vol met bootjes, water, drankjes, barbecue, strand, zwembad, terrasje en festival. Vooral Intens festival was populair, volgens de vele Insta-stories die ik voorbij heb zien komen. Je zou soms denken dat je naar zo’n festival gaat om lekker uit je plaatje te stuiteren in plaats van de hele dag met je telefoon in je handen gaan lopen, maar goed. Dat ben ik.
Mijn weekend was meer dan oké. Lekker bij het zwembad gehangen, ’s avonds lekker aan de barbecue gezeten. En dat zowel zaterdag als zondag. Helemaal niks mis mee. Biertje, zwemmen, uitstekend gezelschap, stukkie vlees, hier en daar een glaasje Cava. Van mij mag het elk weekend zo’n weekend zijn.

En dan kom je op een maandag na een weekend als het afgelopen weekend in het prachtige Amsterdamse Vondelpark. Daar was kennelijk ook heel erg goed genoten van het weekend. De stille getuigen stonden massaal opgesteld langs de verharde paden in de vorm van volle prullenbakken. 
Tjokvolle, dampende, stinkende prullenbakken. En bij prullenbakken, die vol waren, lag de helft er gewoon naast. De gemeente Amsterdam had zelfs extra prullenbakken geplaatst, maar ook die zaten stampensvol. Het was plofafval, plofval. 
Ik weet niet of er iemand van jullie ooit wel eens een Europese wedstrijd van Ajax in het Olympisch Stadion heeft gezien, maar de pislucht die daar hing, rook naar bloemetjes in vergelijking met de geur in het Vondelpark vandaag door de volle prullenbakken. Plastic, lege (bier)blikken en rottende etensresten zorgden ervoor dat de geur in het Vondelpark ranziger was dan één van de kamers in het Ex on the Beach huis (want daar zit een stuk meer actie in dan bij Tempation).

Het sloeg nergens op. Wat een enorme teringzooi 

Let wel, ik ga mezelf niet ineens wegzetten als een milieu-goeroe, bomenknuffelaar, klimaatspijbelaar of halve Volkert. Ik eet elke dag vlees, want dat vind ik lekker en het is goed voor je. Ik rij in een ouwe VW Golf, want iets anders kan ik niet betalen. Ik scheid mijn afval daar waar nodig, maar ondanks de hoge afvalstoffenbelasting van de Gemeente Amsterdam staat er bij mij in de buurt nog steeds geen afvalbak om je afval netjes in te scheiden. Maakt dat me een outcast in Amsterdam? Misschien, helemaal als het gaat om het eten van vlees. Want dat schijnt het nieuwe roken te zijn. Oh ja, dat doe ik ook nog, maar in hoeverre dat schadelijk is voor het milieu, dat weet ik dan weer niet. Laten we zeggen dat stoppen met vlees eten ongeveer wel hetzelfde is als stoppen met roken: het is een kwestie van gewenning, maar doordat ik het lekker vind, verdom ik het om eraan te wennen.
Overigens moet ik zeggen dat ik niet helemaal een milieu-destroyer ben hoor. Ik trek netjes al mijn opladers uit het stopcontact na gebruik, ik douche hetzelfde als gemiddelde Nederlander, ik drink cola in plaats van schoon drinkwater, ik hou niet van verspillen, in de winter staat mijn verwarming nooit hoger dan 20 graden, één keer per week draai ik een wasje, ik vlieg hooguit één keer per jaar  en ik rij in lage toeren door de stad heen. (Oké, ook omdat dat zuiniger is, weet je wat die brandstof tegenwoordig kost?)

En tuurlijk zou ik meer willen doen om de C02-uitstoot te verminderen. Ik zou best een volledig elektrische, sneller dan een Porsche 911 optrekkende Tesla willen rijden. Best een geile bak qua looks. Maar ik ga geen 80 ruggen betalen voor een auto. Helemaal niet voor een auto die leeg is als ik er een keertje mee naar Brabant op en neer wil. (Nu heb ik ook geen 80 ruggen, niet eens een tiende, maar dat is momenteel ff niet van belang).
Tuurlijk zou ik korter willen douchen, maar ik heb het momentje onder de douche nodig om wakker te worden als die teringwekker om 5 uur gaat.
Tuurlijk zou ik willen kappen met vliegen, maar ik kan me niet herinneren dat er een directe spoorverbinding is tussen Amsterdam en Ibiza en dus ga ik mijn vakantie nog twee en een halve week mensen! er niet voor afzeggen.

En ik weet dat afval en CO2-uitstoot twee verschillende dingen zijn, maar mijn afval ruim ik sowieso ten alle tijden op. Heel af en toe schiet ik wel eens een opgerookte peuk uit het raam van de zojuist omschreven Golf, maar voor de rest gaat alles netjes in de prullenbak of als de prullenbak vol zit, dan neem ik het mee om het elders weg te gooien. En dan niet op straat, in de bosjes of in de water (ik weet dat het ‘het water’ is, zie Dumpert), maar gewoon in een daarvoor bestemde bak, die het naar een daarvoor bestemde locatie brengt om het te verwerken. Zodat plastic gerecycled kan worden en het niet in de zee beland. En dus ook niet in de magen van vissen, vogels en ander leven in de zee. Want die vis, die is ook nog eens hartstikke goed voor je. Je zal het toch niet willen, dat je een lekker harinkie naar binnen staat te happen, dat er ineens een half verroest blikje cola in de maag van het beestje zit? Want dat is dan weer niet goed voor je.

Dit lijkt een heel erg Rob-Jetten-Groen-Links-Papadag-Jesse-Klaver-verhaal, maar ooit heb ik een slogan gehoord van SIRE of een dergelijke instantie over de wereld. Misschien kunnen we de wereld met zijn allen niet redden, maar als je netjes je eigen teringzooi opruimt, dan begint een betere wereld écht bij jezelf. Overigens: nooit van m'n leven dat ik op Rob Jetten, Jesse Klaver, D66 of Groen Links ga stemmen.

Geniet van de zomer lieve mensen. Als je je teringzooi maar op ruimt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten