woensdag 9 november 2016

Risico

Nee, hier volgt geen stukje over de presidentsverkiezingen in Amerika. Want daar heb ik te weinig verstand om daar inhoudelijk op te reageren. Vermakelijk was het wel, die hele campagne. Twee kemphanen die elkaar de tent uitvochten, waarbij er één kandidaat door de wereld van media en entertainment naar voren werd geschoven als gedoodverfde favoriet voor de eindzege. Uiteindelijk bleek dat er niet genoeg mensen 'with her' waren, maar kozen voor The Donald. Het land waarbij het kiessysteem al een studie op zich is, heeft op democratische wijze gekozen voor Donald Trump als president.

Ik heb er geen verstand van, maar op de één of andere manier boeide het me wel. Zakje chips, glaasje drinken, Dionne Stax wat is ze leuk he?, helemaal niks mis mee. Ik heb het vol gehouden tot half 2, toen verdween Dionne uit beeld en riep m'n bed.
Nogmaals, ik heb er de ballen verstand voor de rest. Ik woon niet in Amerika, ik ben er ook nog nooit geweest en het is niet zo dat ik in het dagelijks leven altijd met Amerika of Amerikanen te maken heb. Er zijn mensen die dat wel doen. Tja.
Ik vind het alleen bijzonder dat er maar twee partijen zijn die in de Verenigde Staten de presidentskandidaten leveren. En de gekozen kandidaat zou alle macht hebben. Het lijkt me dat dat wel mee valt. Ik denk dat we ons pas écht zorgen moeten gaan maken als er op de zuidgrens van de Verenigde Staten een muur gebouwd gaat worden.
Wat dat betreft gaat het in Nederland toch een stuk anders. Meerdere partijen, voor ieder wat wils. Een simpeler kiessysteem ook. Wie de meeste stemmen krijgt, krijgt de meeste zetels in het kabinet. Zo werkt een democratie.

De titel slaat op een stukje wat ik op de site van hetAlgemeen Dagblad heb gelezen. Aanstaande zaterdag is de landelijke Sinterklaasintocht, dit keer in het Zuid Hollandse Maassluis. In het stukje staat dat Sinterklaas aanstaande zaterdag een warm welkom krijgt. Van duizenden kinderen. Maar ook van duizenden demonstranten, die vooral voor Zwarte Piet komen. De burgemeester van Maassluis geeft verderop in het stukje aan dat de intocht van Sinterklaas wordt behandeld als een risico-wedstrijd. Zo ver zijn we dus. De Sinterklaasintocht behandelen als Ajax - Feyenoord. Met een peloton Mobiele Eenheid voor een ongestoord verloop van het evenement. Godsamme. En dan heb je het net nog over democratie gehad. Iets met de meeste stemmen gelden. Dat is dermate uit de hand gelopen dat ik mezelf nu afvraag of de tegenstanders van de Sinterklaasintocht met de combitrein naar Maassluis moeten. Of waar ze hun ticket kunnen omwisselen om bij de Sinterklaasintocht aanwezig te zijn.
Recentelijk onderzocht door De Telegraaf ja, ik weet het, kutkrant en onderzoeken zijn onbetrouwbaar als de pest want: hebben ze jou wel eens iets gevraagd wees uit dat driekwart van de Nederlanders ondervraagden vóór Zwarte Piet is zoals de Zwarte Piet al tientallen jaren bekend is bij jong en oud. Zonder roetvegen, maar gewoon bruine of zwarte schmink. De Roetveegpiet die bij RTL werd geïntroduceerd werd neergesabeld door het onderzoek van De Telegraaf. De hele Zwarte Pietendiscussie, ik heb mezelf er nooit aan gewaagd. Ik ben dertig, ik weet inmiddels al lang en breed de waarheid omtrent het Sinterklaasverhaal, maar nu vind ik er wat van. Ik heb een neefje van vier en ik zie kinderen van vrienden verkleed met een Pietenmutsje hun schoentje plaatsen. In het schoentje suikerklontjes of een wortel. Want dat voor het paard. En als je lief bent geweest, komt Zwarte Piet door de schoorsteen naar beneden en krijg je een cadeautje. Sinterklaas zie je natuurlijk niet door de schoorsteen zakken, met dat ouwe, dikke lijf van 'm, dus dat moet de helper doen. Logisch verhaal tot je een jaartje of negen bent. En die kinderen gaan naar de Sinterklaasintocht in hun woonplaats voor een middagje in de kou én voor een handje pepernoten die ze krijgen van Zwarte Piet. Die gasten weten toch niet beter? Die vinden het ook raar als ze ineens aangetikt worden door een passerende ME-er. De Sinterklaasintocht als Ajax - Feyenoord. Het is wel iets wat er aan zat te komen, de verandering van Zwarte Piet.

Want in Nederland wordt er niet meer geluisterd naar de meerderheid. We geven de minderheid een podium. Voordat ik als racist word weggezet, met meerderheid bedoel ik de meerderheid qua aantallen. Niks mis, niks minder. Ik word er namelijk een beetje moe van. Alles wat je zegt, daar zit zogenaamd wat achter. Zoals achter een kinderfeest een racistische gedachte moet zitten, die te maken heeft met de slavernij.

Laatst was minister Asscher bij De Wereld Draait Door, om met Mathijs te praten over Zwarte Piet. Dat was naar aanleiding van het Telegraaf-onderzoek. Daarin gaf hij toe dat de meerderheid van de Nederlanders vóór het behoud van de huidige Zwarte Piet was. Vervolgens ondermijnde hij, als een ware politicus, de meerderheid door te stellen dat we vooral naar de minderheid moesten luisteren, omdat de minderheid zich gediscrimineerd voelde en dat je tradities aan moet passen. Vanaf dat moment nam ik de beste man niet meer serieus. Want als zelfs Mathijs kritische vragen gaat stellen aan de grachtengordel-elite, dan is er wel degelijk wat aan de hand. Een democratisch gekozen politicus, die het volk gaat ondermijnen door te vertellen dat de meerderheid niet meer belangrijk is. Het was een verbazende bevestiging, van wat we eigenlijk al wisten. Want werd het Oekraine verdrag ook niet massaal weggestemd tijdens het referendum? En hoe gaat onze Minister-President daarmee om? Schijt aan het volk, dat hebben ze. Wees dan als Frank Underwoord, uit de serie 'House of Cards.' Die geeft tenminste eerlijk toe dat hij als politiek leider democratie overschat vindt. En dus schijt heeft aan de burgers.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten