zaterdag 13 augustus 2016

Schiphol, de plek van

Schiphol. Iedereen is er wel eens geweest. De Amsterdamse luchthaven, die eigenlijk helemaal niet in Amsterdam ligt, is geliefd vanwege de vele transportjes naar de zon, gehaat vanwege de trage incheckbaliemevrouwen die tóch echt iedereen moeten helpen. Ik ben nu, as we speak, op Schiphol. Net een half uurtje. Aangekomen met de trein vanaf de Lelylaan (dat is dan wel weer Amsterdam) en ik zie in dat halve uurtje al genoeg om een blogje te schrijven.

Komt ie.

Schiphol is de plek van:

- Haastige Aziaten met brilletjes, kleine koffertjes en onbegrijpelijke blikken van 'waar de fuck moet ik heen?' Ik kan je wel een adresje geven. Happy Corner op de Plantage Middellaan. Vergelijk het met Friet van Piet, waar ik ongetwijfeld deze week ga belanden;
- Koninklijke Marechaussee met de vinger langs de trekker. Keep up the good work boys and girls;
- Gezinnen met vaders, die zo'n pleurishekel aan zichzelf hebben omdat ze met moeders de vrouw en twee spuuglelijke kinderen op vakantie moeten naar een plek waar ze zelf nooit van z'n leven naartoe hadden gegaan. Lekker budget naar een of andere kutplek waar het stikt van de medelanders (het scheelt, ik ben onderweg naar Tenerife, daar zitten vooral Engelsen en Russen heb ik gehoord);
- Huisvrouwen met kortpittig kapsel aan wie je gewoon kunt zien dat het een kutwijf is. Oh sorry. Een vrouw met een karakter, die me waarschijnlijk totaal niet bevalt. Sommige mensen stralen dat uit en de temperamentvolle, kortpittige stoofpeertjes, daar blijf ik heel erg ver vandaan;
- 10 miljoen taxi's;
- Zon - of spraytangebruinde, kapot geblondeerde eind veertigers, op weg naar de toyboys op Kreta of in Marmaris. Ieder zo haar eigen ding;
- Eye-balling stewardessen. Volgens zit m'n haar goed en is m'n baardje goed getrimd;
- Mensen die andere mensen wegbrengen en daar zichtbaar van balen. Want ze kunnen niet mee. Of mogen niet mee. Die laatste mogelijkheid komt vaker voor dan mensen denken. Het houdt niet op, niet vanzelf;
- Borden met 100 verschillende bestemmingen waar je zo naar toe zou willen vliegen. Enkele reis;
- Engelsen, die uitstappen en denken: het is hier net zulk kutweer als bij ons, maar hier mag je tenminste blowen;

Toch blijft Schiphol leuk, vooral als je met een stel maatjes momenteel in staat te checken voor 8 dagen Tenerife. Als de zon in Nederland op vakantie is, dan gaan wij ook maar eventjes. En om een oude quote maar 's tevoorschijn te halen: 'kruier nodig?' 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten