vrijdag 26 december 2014

De Lijst de Lijsten

Er zijn per kalenderjaar een paar dingen waar ik altijd heel erg naar uitkijk. Carnaval is daarin de absolute nummer 1, maar ik kan ook heel erg uitkijken naar de jaarlijkse feesttent in Gameren, het begin van de lente met de daarop aansluitende zomer, leuke feestjes die komen gaan, de eerste keer met de motor naar Nijmegen. De Top 2000, die jaarlijks tussen 25 en 31 december op Radio 2 uit wordt gezonden is voor mij ook één van die dingen waar ik jaarlijks naar uitkijk.

Ik heb er wel eens over geschreven, over mijn muzieksmaak. Kort gezegd was dat ik een vrij brede muzieksmaak heb nu nog een brede rug, waarbij rock toch een lichte voorkeur geniet. Met name de oudere rock, zoals Led Zeppelin, The Doors, Rolling Stones en The Who. Daarbij hou ik ook van een vleugje house (voor de UPC leden: kanaal 604 heeft soms vrij lekkere house-muziekjes), trance, oudere hardstyle, techno, rap en de moderne dance muziek, die je met het stappen vaak hoort. Allemaal niks mis mee.
De Top 2000 is een lijst, die door de moderne bloggers van tegenwoordig bekritiseerd worden. De keuzelijst zou te beperkt zijn, met de keus uit voornamelijk jaren '70 en jaren '80 hits. En daar is niks mis mee. Dit maakt de lijst een beetje logisch. Radio 2 heeft andere luisteraars dan bijvoorbeeld Q-music. Bij de jaarlijkse Top zoveel van Q staat bijvoorbeeld 'Wonderfull days' van Charlie Lownoise en Mental Theo hoog in de lijst en wordt 'Heroes' van Bowie gevolgd door een onbekend nummer van Miley Cyrus. Ik bedoel maar. De luisteraars van Radio 2 houden van 'echte' muziek, of het nou uit de jaren '60 komt of drie weken geleden in de hitparade is gekomen.

Waarmee ik overigens niet de luisteraars en de lijst van Q Music afkraak overigens. Voor je het weet word ik als racist beschouwd, omdat ik niet van die muziek hou en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. We zijn in Nederland tegenwoordig al snel aangebrand, dus ik wil wel heel erg duidelijk vermeld hebben dat met de lijst van Q Music niks mis mee is. Het is alleen niet mijn smaak. Smaken kunnen gelukkig verschillen.

Dat gezegd hebbende, kan de lijst van Radio 2 me wel bekoren. Jaarlijks kijk ik uit naar 25 december. En dan niet omdat ik het Kerstfeest zo'n geweldig feest vind wederom een kwestie van smaak, niet gaan haten nu, maar op 25 december van elk jaar start om 12 uur 's middags de 156 uur durende Lijst de Lijsten, die de luisteraar meeneemt via een trip down memory lane, naar het nieuwe jaar. Vaak is het laatste nummer Bohemian Rhapsody van Queen, in de editie staat het fantastische 'Hotel California' van The Eagles op nummer 1. Mijn persoonlijke alltime favoriet, 'Stairway to heaven' moet het wederom doen met een derde plek dit jaar. En dat is op zich niet verkeerd. Want het Nederland elftal werd ook derde, in 2014 bij de WK voetbal in Brazilië en werd prompt sportploeg van het jaar, leverde de coach én de sportman van 2014. Dat, terwijl er zo ontzettend veel Olympische en Wereldkampioenen in aanmerking kwamen voor de genoemde titels.

Niet afglijden nu, aan een overzicht van 2014 ga ik komende week beginnen. Ik zal de komende week toch genoeg achter de laptop verblijven. Met een stukje worst of een zak chips en een lekker drankje bij de televisie of de radio. Want wat de Top 2000 als nadeel heeft, is dat je er zo verdomde weinig van slaapt. De muziek tijdens de Lijst der Lijsten is te goed om voor te gaan slapen. Ik begin altijd helemaal kapot aan een nieuw kalenderjaar. Ik blijf er te lang voor zitten en voor je het weet is het 5 uur 's ochtends. Als dan om 12 uur de wekker gaat, dan doet het steeds meer pijn, helemaal als je richting de 30 gaat.


Gelukkig bekijk ik de dingen vaak vanuit het positieve. Je hebt immers ná de Top 2000 een heel jaar om uit te rusten voor de nieuwe editie. :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten