vrijdag 18 mei 2012

Heldhaftig, vastberaden, barmhartig


Vanavond, donderdagavond, stond ik oog in oog met de absolute leider van Ajax. Jan Vertonghen, tussen het doodgewone publiek van de Jantjes Verjaardag in Amsterdam. Geschrokken als ik was, stelde ik hem de vraag, die eigenlijk meer een verzoek was. ‘Jan, wil je alsjeblieft bijtekenen?’ De reactie van onze grote held was veelzeggend: een nee-schuddend gebaar was mijn deel en ik heb Jan gelaten voor wat hij is die avond. Niet omdat hij niet bij wil tekenen en ons aller Ajax gaat verlaten voor een Engelse topclub, maar op die avond besefte ik dat het met dat soort momenten niet leuk is om Jan Vertonghen te zijn.

Als wij, als totale nobody’s, met onze vrienden een biertje gaan drinken in de stad, dan worden wij niet aangesproken door bezopen supporters of mafkezen, met allerlei stomme vragen. ‘Wil je bijtekenen?’ ‘Waar ga je naartoe?’ ‘Is het al rond?’ Het lijkt me vreselijk, net alsof je de medewerker in een winkel gaat vragen wat een bankstel kost, terwijl hij in zijn vrije tijd een biertje gaat drinken met zijn vrienden. Het leven als bekende topsporter is zwaar, ook als je met je vrienden op stap gaat.

Zo kwam in februari dit jaar, de 23e om precies te zijn, op Schiphol een andere held tegen. Op weg naar Manchester zag ik Johnny Heitinga een bakkie koffie drinken, in afwachting van het moment dat John kon boarden en naar Engeland kon vliegen.  Het is net alsof je je grote liefde ziet: je voelt je opgelaten, je weet niet wat je moet zeggen en als je wat zegt, dan moet het wel het goede zijn. Nadat ik al mijn moed bij elkaar geraapt had en nadat Johnny op zijn gemak zijn bakkie koffie op had, was er de simpele vraag: ‘Johnny, mag ik een foto maken met je?’ Zoals Johnny in zijn Ajax-tijd voor de supporters was, was hij die ochtend ook voor mij en de andere supporters. Lachend en enthousiast maakte hij in zijn eigen tijd ruimte en tijd voor het maken van een foto, met zijn supporters. Ook toen kwam ik met een domme vraag. ‘Volgend jaar weer bij ons?’ was mijn vraag. Johnny lachte een beetje, wist zich niet echt een houding te geven. ‘Misschien het jaar daarop’ zei hij achteraf glimlachend en mij hoop gevend. Want hoe vet zou dat zijn? Johnny weer terug in ons prachtig rood en witte shirt, met de aanvoerdersband om zijn arm om in de herfst van zijn carrière Ajax misschien een Europa Cup te schenken?

Terug naar de man die ons gaat verlaten komende zomer. Jan schonk ons twee landstitels en een bekerzege. Op het moment dat je zo’n man tegenkomt, dan wil je terug naar het moment waarop Jan zich onsterfelijk maakte bij alle Ajax-supporters. Het moment waarop het elftal terug kwam na een klinkende 1-4 zege in de Kuip op Feyenoord, met de bekerwinst als gevolg. Jan pakte de microfoon, gaf aan dat hij nog een nummer had voor de Ajax-fans in de Arena en zong vervolgens het nummer wat op de tribunes als jaren schalt, maar wat Jan twee wedstrijden schorsing opleverde.

Je wilt dan even Robert Leroy van het podium aftrappen, Jan de microfoon geven en Jantjes Verjaardag het ultieme Ajax-gevoel laten geven. Jan is echter Jan, een nuchter Belg en dus stond Jan met zijn spa-rood te analyseren wat er allemaal gebeurde om zich heen en stond netjes de mensen te woord die wel het lef hadden om iets zinnigs te Jan te zeggen. Netjes was hij voor de mensen in Jantjes Verjaardag, zoals hij zich ook voorbeeldig als aanvoerder heeft gedragen, op weg naar de 31e landstitel in de geschiedenis van de grootste club van Nederland.

Ook dat maakt Jan een held, dat hij in vrije tijd en op stap met zijn vrienden, tijd maakt voor de supporters van Ajax, van Jan zelf of noemt het maar op. Zoals de slogan van Amsterdam voorschrijft: Heldhaftig, Vastberaden en Barmhartig. Jan belichaamde die slogan op het veld en ik heb vanavond met eigen ogen gezien dat hij dat buiten het veld, op stap met zijn vrienden, ook belichaamt. Jan Vertonghen, een echte Ajacied. Hij zal worden gemist.

Vanaf deze plaats wens ik Jan Vertonghen het allerbeste bij zijn nieuwe club, waarschijnlijk Tottenham Hotspur, en bedank ik hem voor alle mooie jaren die hij onze prachtige club heeft gegeven. Van lange, magere en onzekere slungel, naar een krachtige aanvoerder en leider van onze ploeg. En mocht het allemaal niet zo uitpakken als het hoort uit te pakken bij deze wereldtopper, dan staat in mijn optiek de deur naar de Amsterdam Arena, de Rivierenbuurt en de Jantjes Verjaardag meer dan open. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten